Spotify HiFi na horyzoncie. Wyciekła data premiery
Spotify pyta w ankietach swoich użytkowników czemu chcą usunąć konto. Jako jeden z argumentów by zostać wymienia Spotify Platinum. A więc nowy, droższy abonament z dźwiękiem wysokiej jakości.
To Spotify spopularyzował model usług muzycznych. Szwedzka firma wywróciła całą branżę muzyczną do góry nogami, zapewniając idealny kompromis między interesami wytwórni muzycznych a interesami słuchaczy - tym samym spychając muzyczne piractwo na margines. Nawet Apple, król muzyki cyfrowej, w końcu zmuszony był stworzyć naśladowcę Spotify, jakim jest Apple Music.
Czytaj też:
Jednak jak na króla rynku, Spotify jest wyjątkowo oporne we wprowadzaniu nowych technologii związanych z dźwiękiem. Wszystkie liczące się konkurencyjne usługi muzyki strumieniowanej dawno już wprowadziły dźwięk o wysokiej rozdzielczości - albo w standardzie, albo jako dodatkowo płatny dodatek. Spotify odgraża się już od dwóch lat o dźwięku HiFi i nic z owego odgrażania do tej pory nie wynikało. Aż do teraz.
Co to Spotify Platinum? To abonament z dźwiękiem HiFi. Ile kosztuje?
Czytelnik 9to5Mac poinformował o ankiecie, jaką wysłało mu Spotify, gdy po 10 latach użytkowania usługi zdecydował się zakończyć subskrypcję i przenieść się do Apple Music, całość udokumentował zrzutami ekranowymi. Taka ankieta to standardowa, automatyczna procedura u wielu dostawców. Tym razem zaskoczyła jej treść.
Na jednym z etapów ankiety Spotify zapytał użytkownika, czy rozważyłby powrót w przeciągu najbliższych 30 dni, gdyby zaoferowano mu abonament Spotify Platinum. Ten miałby kosztować 20 dol. miesięcznie i oferować to samo, co Spotify Premium, a także:
- Dźwięk o jakości HiFi (nieznane szczegóły kodeku i przepływności)
- Dźwięk studyjny (nie wiemy co to znaczy)
- Strojenie pod słuchawki (możemy się tylko domyślać co to znaczy)
- Dźwiękowe porady (jw.)
- Biblioteka Pro (jw.)
- Playlist Pro (jw.)
- Ograniczenie emisji reklam w podcastach
Tego oczywiście nie należy traktować jako ostateczne potwierdzenie premiery Spotify Platinum w przeciągu najbliższych 30 dni. Spotify ankietą może chcieć tylko sondować opinie klientów. Z drugiej jednak strony, Spotify i tak jest mocno spóźnione za konkurencją. A szczegóły planu Platinum wydają się aż zbyt konkretne, by nic za tym dalej nie stało. A jeżeli tak, to jest drogo. Bardzo drogo.
Spotify Platinum kontra Apple Music.
Największym konkurentem dla Spotify jest usługa muzyczna Apple’a, dostępna na dziś na urządzenia firmy Apple, a także na te z Androidem, Windowsem oraz z nowoczesną przeglądarką internetową. Subskrypcja Apple Music kosztuje, trzymając się amerykańskiego cennika dla porównania, 10 dol. miesięcznie.
Apple Music nie żąda przy tym dopłaty za dźwięk wysokiej jakości (niektóre usługi proszą o dopłatę, jak Tidal), oferuje przy tym symulację dźwięku przestrzennego przez autorską technologię i Dolby Atmos. Czym więc Spotify będzie kusić do uiszczania dwukrotnie wyższej opłaty? Wygląda na to, że niebawem się przekonamy.