Lot z Londynu do Nowego Jorku potrwa 90 minut. Dla Quarterhorse lot hipersoniczny ma być pestką
Prędkość hipersoniczna to inaczej prędkość naddźwiękowa przekraczająca wartość mach 5, a więc pięciokrotnie wyższa niż prędkość dźwięku. Budową takich samolotów zajmuje się Hermeus, który właśnie zaprezentował prototyp o nazwie Quarterhorse.
Quarterhorse to prototypy, bezzałogowy hipersoniczny samolot wielokrotnego użytku, który został w ubiegłym tygodniu zaprezentowany przez twórców, a więc firmę Hermeus. Pokaz, z którego relację wideo znaleźć można w niniejszym tekście, był dość widowiskowy. Na oczach publiczności w silniku samolotu włączono dopalacze, co stanowiło dość imponujący pokaz siły (i hałasu).
Według informacji prasowej wysłanej do mediów, Hermeus znalazł inwestora w formie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, od którego otrzymał 60 mln dol. na fazę testów Quarterhorse’a. Firma ma nadzieję rozpocząć te testy w przeciągu najbliższych 15 miesięcy.
Hermeus Quarterhorse to bezzałogowy samolot hipersoniczny. Lot z Londynu do Nowego Jorku potrwa 90 minut.
Na dziś najszybszym samolotem hipersonicznym jest bezzałogowy Boeing X-43, który w 2004 roku osiągnął na krótko prędkość mach 9,6. Hermeus tego rekordu nie pobije. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych są jednak zainteresowane dywersyfikacją inwestycji w rozwój hipersonicznych samolotów. Bada bowiem różne podejścia do ich konstrukcji i możliwości wykorzystania tych maszyn w misjach bojowych przy możliwie niskim koszcie utrzymania.
Hermeus utrzymuje, że cały pojazd – włączając w to projekt, produkcję i montaż – jest jego autorstwa, bez udziału zewnętrznych partnerów. Twierdzi też, że cały pojazd od fazy zlecenia projektu do prezentowanego prototypu powstał w raptem cztery miesiące. Choć tej ostatniej informacji należy się ciut szerszy kontekst.
Na dziś nie jest jasne, czy Quarterhorse w obecnej formie i konstrukcji jest w stanie wzbić się w powietrze i normalnie nawigować. Prezentowany pojazd pozbawiony był systemów sterowania i nie wiadomo, czy to z uwagi na wyzwania logistyczne związane z pokazem, czy też z uwagi na fakt, że owe systemy są jeszcze niegotowe. Prototyp nie został też wyposażony w podwozie.
Quarterhorse wykorzystuje w swoim systemie napędowym schemat TBCC (Tubine-Based Combined Cycle), a więc wykorzystuje turbinę gazową w tandemie z silnikiem strumieniowym bądź scramjetem. Bez takiego połączenia – a więc stosując przeznaczone wyłącznie do hipersonicznych prędkości silniki strumieniowe bądź scramjety – samolot miałby problem z działaniem w normalnych prędkościach. Musiałby być wystrzeliwany na czymś w rodzaju rakiety nośnej, mocno by to też komplikowało lądowanie.
Hermeus nie zamierza jednak ograniczać się do konstrukcji przeznaczonych dla wojska. Nawet podczas demonstracji dopalaczy Quarterhorse’a wspomniał, że pasażerskie odrzutowce hipersoniczne to rynek wart czterech bilionów dolarów. I że Hermeus ma być jego częścią.