Co ostatnio zrobiliście przez przypadek? Oni stworzyli materiał, który może odmienić lotnictwo

Odkrycie naukowców jest na tyle przypadkowe, że wciąż nie wiedzą, dlaczego materiał ma takie niesamowite zdolności. W teorii może być wykorzystany w naprawdę wielu branżach, ale najpierw trzeba się o nim czegoś dowiedzieć.

15.06.2021 04.30
materiał

Najważniejsza cecha – zerowa rozszerzalność cieplna od -269°C do 1126°C. To oznacza, że materiał nie zmienia swojej objętości w naprawdę skrajnych warunkach.

Do odkrycia doszło kompletnie przez przypadek

Jak informuje Chemistry of Materials, naukowcy z australijskiego University of New South Wales zajmowali się bateriami, kiedy udało się dokonać odkrycia. „Efekt uboczny” badań składa się ze skandu, tlenu, wolframu i aluminium.

Oczywiście zerowa rozszerzalność cieplna to nie wszystko. Naukowcy muszą dokładniej zbadać swoje dzieło i poznać jego inne właściwości. Na razie są w zasadzie w kropce, bo nie wiedzą nawet, co odpowiada za tę rzadką właściwość fizyczną.

Do czego może przydać się nowy materiał? Pewną odpowiedzią będą materiały o prawie zerowym współczynniku rozszerzalności cieplnej w pewnych przedziałach temperatur. Jak wyjaśnia na blogu zapytajfizyka.fuw.edu.pl Damian Zdulski, zerodur oraz sitall używa się do produkcji soczewek teleskopów pracujących w przestrzeni kosmicznej.

Inne, choć o nieco mniejszych możliwościach, wykorzystuje się przy produkcji blatów kuchenek elektrycznych

Nic więc dziwnego, że wśród potencjalnych zastosowań wymienia się lotnictwo czy produkcja gadżetów elektronicznych. Ale od teorii do praktyki jeszcze długa droga. Już teraz możemy jednak zachwycać się tym, że w świecie nauki ciągle jest miejsce na przełomowe, zaskakujące odkrycia.