REKLAMA

Rozpoznawanie twarzy wkracza na Facebooka i Instagrama. Meta mówi, że to dla waszego dobra

Facebook i Instagram mają być bezpieczniejszymi miejscami w internecie, a odzyskiwanie dostępu do konta łatwiejsze niż kiedykolwiek. By osiągnąć oba te cele Meta, zaprzęgła do pracy budzącą kontrowersje technologię rozpoznawania twarzy.

Rozpoznawanie twarzy wkracza na Facebooka i Instagrama. Meta mówi, że to dla waszego dobra
REKLAMA

Facebook pełen jest fałszywych reklam i postów, promujących twarzami celebrytów fałszywe inwestycje lub spreparowane artykuły o ich śmierci. Klikając w tego typu treści, użytkownicy ryzykują nie tylko swoimi danymi - a w konsekwencji pieniędzmi - ale przede wszystkim utratą konta na Facebooku.

Meta chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, zarówno chroniąc użytkowników, jak i przeciwdziałając efektom działań oszustów. Koncernowi ma pomóc w tym kontrowersyjna technologia rozpoznawania twarzy.

REKLAMA

Rozpoznawanie twarzy wkracza na Facebooka i Instagrama. Przeciw oszustom, dla użytkowników

Jak poinformował koncern Meta podczas spotkania z dziennikarzami, na Facebooku i Instagramie będą prowadzone testy technologii rozpoznawania twarzy w dwóch wymiarach.

Pierwszym z nich będzie prewencja fałszywych reklam i postów zawierających wizerunek celebrytów. Technologia rozpoznawania twarzy będzie analizować każdą opublikowaną treść, skanując wizerunek obecny w treści posta i porównując go z obrazami w swojej bazie danych. Jeżeli system wykryje użycie wizerunku znanej osoby w celu promocji oszustwa, jej dalsza publikacja zostanie zablokowana.

Natychmiast usuwamy wszelkie dane twarzy wygenerowane z reklam na potrzeby tego jednorazowego porównania, niezależnie od tego, czy nasz system znajdzie dopasowanie, i nie wykorzystujemy ich do żadnych innych celów. Wczesne testy z niewielką grupą celebrytów i osób publicznych pokazują obiecujące wyniki w zakresie zwiększenia szybkości i skuteczności, z jaką możemy wykrywać i egzekwować tego typu oszustwa.

Powiedziała Monika Bickert, wiceprezes ds. polityki treści w Meta podczas spotkania z dziennikarzami

W nadchodzących tygodniach Meta chce rozszerzyć program testów o wizerunki celebrytów, które brały udział w większych oszustwach lub padają ich ofiarami relatywnie często. Jak zaznacza koncern, osoby publiczne objęte tą ochroną mogą w każdej chwili zrezygnować z niej w swoim Centrum Kont.

Drugim wymiarem zastosowania rozpoznawania twarzy będzie dodanie kolejnej opcji odzyskiwania dostępu do konta na Facebooku lub Instagramie - wysłanie Mecie wideo selfie, które zostanie wykorzystane przez system rozpoznawania twarzy do potwierdzenia tożsamości osoby próbującej dostać się na konto. System będzie porównywał selfie do zdjęć opublikowanych na profilu (koncie), do którego chce się odzyskać dostęp. W przypadku wykrycia zgodności, użytkownik odzyska dostęp do konta.

Weryfikacja tożsamości właściciela konta w serwisach Meta z użyciem wideo selfie

A co z kwestiami bezpieczeństwa?

Meta przekazała, że dostęp do konta w ten sposób będzie można odzyskać w każdym przypadku: zapomnienia hasła, utraty urządzenia (np. telefonu) czy utraty dostępu do konta w wyniku działania hakerów. Jednocześnie koncern deklaruje szyfrowanie przesyłanego wideo i wykorzystanie go jedynie do procesu odzyskiwania konta.

Gdy tylko ktoś prześle wideo selfie, zostanie ono zaszyfrowane i bezpiecznie zapisane. Nigdy nie będzie widoczne na profilu użytkownika, dla jego znajomych lub innych osób na Facebooku lub Instagramie. Natychmiast usuwamy wszelkie dane twarzy wygenerowane po tym porównaniu, niezależnie od tego, czy są one zgodne, czy nie.

Wyjaśniła Monika Bickert

Jednocześnie ta metoda odzyskiwania konta ma jeden zasadniczy problem - wymaga ona, aby właściciel konta posiadał na swoim profilu zdjęcia możliwe do przeanalizowania przez system rozpoznawania twarzy. Bez nich metoda jest niedostępna, tak więc nie mogą z niej skorzystać np. konta małych przedsiębiorców na Instagramie, które posiadają głównie zdjęcia produktów lub osoby, które na Facebooku unikają publikacji swoich zdjęć lub prezentują się w artystyczny sposób, zakrywając część twarzy. Monika Bickert zaznaczyła, że właśnie ze względu na tego typu przypadki odzyskiwanie konta z użyciem wideo selfie ma być nową opcją, a nie standardem zastępującym inne opcje.

Jak przekazał koncern na spotkaniu z dziennikarzami, oba zastosowania technologii rozpoznawania twarzy - prewencja oszustw i ułatwienie uzyskiwania konta - są w fazie testów jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Meta pracuje nad wprowadzeniem ich także do innych regionów świata, co wymaga pracy "z lokalnymi regulatorami, decydentami i innymi ekspertami".

REKLAMA

Więcej na temat Facebooka:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA