Wydali miliony, skorzystało 23 pasażerów. Polska kolej to jednak inny stan umysłu
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podał, że zbudowano nowe perony i wydano na to 8 mln zł. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby... na inwestycji skorzystały zaledwie 23 osoby, a właściwie pasażerów, więc wynik może być jeszcze gorszy.
Chodzi o inwestycję, która została przeprowadzona w miejscowości Patrzyków leżącej w woj. wielkopolskim. Przedsięwzięcie było częścią Programu Przystankowego, którego założenia są naprawdę szlachetne - zwiększenie dostępu do transportu kolejowego mieszkańcom mniejszych miejscowości. Problemem jest to, że jak podaje wiceminister - pieniądze zostały zmarnowane.
Wydali niemal 8 mln zł na nowe perony. Zupełnie niepotrzebnie
Piotr Malepszak na swojej tablicy w serwisie X podaje, że budowa nowych peronów miała odbyć się bez dodatkowych analiz. Nowe perony na przystanku Patrzyków w odcinku Warszawa Poznań miała trwać aż 6 miesięcy, jednocześnie powodując liczne problemy z ruchem kolejowym na tym odcinku.
To jednak nie jest w tym najważniejsze, a fakt, że inwestycja miała kosztować blisko 8 mln zł. Co prawda od marca 2024 r. na tych peronach zatrzymało się aż 4 000 pociągów Kolei Wielkopolskich, ale perony świeciły istnymi pustkami. Przez kilka miesięcy z nowych peronów skorzystało zaledwie 23 pasażerów. Piotr Malepszak jasno daje do zrozumienia - uważa, że pieniądze zostały zmarnowane.
Czytając na stronie internetowej rządu, Program Przystankowy zakładał liczne budowy i modernizacje przystanków kolejowych w latach 2021 - 2025. Program mówił o "dążeniu do zapewnienia zintegrowanego i nowoczesnego systemu transportowego na terenie całego kraju". Jednym z głównych celów programu było "zwiększenie dostępu lokalnych społeczności do transportu kolejowego".
W komentarzach pod postem wiceministra pojawiły się różne głosy. W głównej mierze komentujący zgadzają się z Piotrem Malepszakiem. W komentarzach nie brakuje też szukania przyczyn niskiego zainteresowania stacją. Wskazywano, że problemem może być m.in. brak odpowiedniego dojazdu z pobliskich gmin.
Z drugiej strony pojawiły się też komentarze, które wskazują, że 23 pasażerów, którzy skorzystali, mogą być tymi, którzy dotychczas byli wykluczeni komunikacyjnie.
Więcej o pociągach i kolei znajdziesz na Spider's Web: