REKLAMA

Głosówki wysyłają na potęgę. Ten sposób komunikacji staje się standardem

Głosówki stały się jednym z domyślnych sposobów komunikacji wśród młodzieży i młodych dorosłych. Nie wierzysz mi? Badanie firmy Preply wskazuje, że aż 89 proc. generacji Z z nich korzysta. Ale czym one są? I dlaczego są coraz bardziej popularne?

Głosówki wysyłają na potęgę. Ten sposób komunikacji staje się standardem
REKLAMA

Najważniejsza odpowiedź na start: czym są głosówki? Są to wiadomości głosowe nagrywane na popularnych komunikatorach typu Messenger, WhatsApp czy Telegram. Mogą mieć od kilku sekund nawet do kilkunastu minut, choć to zależy od wersji komunikatora. Jest to pośrednia forma komunikacji między rozmową tekstową a zadzwonieniem do drugiej osoby.

REKLAMA

Brzmi to ciekawie, ale kto zechciałby korzystać z tego typu przesyłania wiadomości, gdy tekst jest prostszy do napisania, a rozmowa telefoniczna bardziej osobista? Możesz się zdziwić, ale większość młodych dorosłych osób korzysta z głosówek.

89 proc. pokolenia Z korzysta z głosówek

Według Preply, połowa przebadanych Polaków twierdzi, że nagranie wiadomości jest szybsze i łatwiejsze niż jej napisanie. Co więcej, 60 proc. respondentów uważa, że głosówki są bardziej osobiste i wzmacniają relacje z bliskimi. 42 proc. badanych przyznało nawet, że dzięki nim czują się mniej samotni.

Najbardziej entuzjastyczne w stosowaniu głosówek jest pokolenie Z, z imponującym odsetkiem wynoszącym 89 proc. Milenialsi także wykazują duże zainteresowanie, z 70 proc. stosujących tę formę komunikacji. Starsze pokolenia również nie pozostają w tyle, ponieważ 60 proc. pokolenia X i nawet 56 proc. starszego pokolenia przyjęło ten trend, co potwierdza jego powszechną atrakcyjność.

Wiadomości głosowe najczęściej kierowane są do przyjaciół: 73 proc. użytkowników decyduje się na wysyłanie ich w swobodnej i przyjaznej atmosferze. 57 proc. komunikuje się w ten sposób z członkami rodziny, a 4 na 10 osób z partnerem.

Głosówki zbliżają ludzi

Polacy doceniają przede wszystkim wygodę, jaką dają wiadomości głosowe. Połowa badanych twierdzi, że nagranie wiadomości jest szybsze i łatwiejsze niż napisanie jej w formie tekstowej. Ponadto około 60 proc. respondentów uważa, że wiadomości głosowe są bardziej osobiste i pomagają we wzmacnianiu relacji z bliskimi, a 42 proc. badanych przyznało, że dzięki wiadomościom głosowym czują się mniej samotni.

Ponad 40 proc. Polaków twierdzi, że wiadomości głosowe mogą z powodzeniem zastąpić tradycyjne rozmowy telefoniczne. Wynika to z ich wygody, łatwości i możliwości przekazania emocji i tonu głosu, co nie zawsze jest możliwe w przypadku komunikacji tekstowej.

Polacy korzystają z wiadomości głosowych równie chętnie co Amerykanie, a przy tym uznają je nawet za łatwiejsze w obsłudze. Pokazuje to, jak zglobalizowany jest nasz świat. Trendy w komunikacji i edukacji jednocześnie zyskują na popularności w wielu krajach, a Preply pozostaje z nimi na bieżąco. Dzięki temu uczniowie z całego świata mogą swobodnie komunikować się z lektorami różnych narodowości, korzystając z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań

– komentuje Sylvia Johnson z Preply.

Polacy głównie wysyłają głosówki, ponieważ spieszą się (50 proc. respondentów), chcą wyrazić złożone myśli (45 proc.), wykonują obowiązki domowe (42 proc.) i prowadzą samochód (38 proc.).

Kiedy Polacy wysyłają wiadomości głosowe? (Źródło: Preply)

Przeczytaj na Spider's Web, co jeszcze słychać w mediach społecznościowych:

Są też minusy

Mimo rosnącej popularności wiadomości głosowych, istnieją również pewne wady tej formy komunikacji. Ponad jedna trzecia badanych przyznała, że czasami uważa je za uciążliwe, szczególnie w sytuacjach, gdy nie mogą ich w danym momencie odsłuchać. Ponadto 59 proc. respondentów twierdzi, że czasami musi wysłuchać wiadomości głosowej kilka razy, aby w pełni zrozumieć jej treść.

Ponad 40 proc. badanych boi się podsłuchania przez współlokatora lub rodzica. 51 proc. osób woli komunikację pisemną i lepiej radzi sobie z SMS-ami, a prawie co czwarty badany waha się przed używaniem wiadomości głosowych z powodu hałasu w tle.

REKLAMA
Wady wiadomości głosowych (Źródło: Preply)

W ankiecie wzięło udział ponad 600 osób w wieku 18-76 lat (w tym kobiety, mężczyźni i osoby niebinarne). Celem badania było zbadanie, jak Polacy postrzegają wiadomości głosowe i jak często z nich korzystają. Wysyłacie nagrania głosowe?

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA