REKLAMA

Pas bezpieczeństwa będzie analizować pasażera. Zrobiło go Volvo

Nie od dziś wiadomo, że marka Volvo znana jest z innowacyjnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Producent zaprezentował właśnie system, który może zmienić sposób, w jaki myślimy o ochronie pasażerów.

Pas bezpieczeństwa będzie analizować pasażera. Zrobiło go Volvo
REKLAMA

Wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa swoje działanie opiera na zaawansowanej analizie danych pochodzących z czujników rozmieszczonych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. System rozpoznaje takie cechy pasażerów, jak ich wzrost, waga, sylwetka, a nawet przyjęta pozycja na fotelu. Na podstawie tej wiedzy dostosowuje parametry działania pasa, dzięki czemu w sytuacji ewentualnej kolizji użytkownik dostaje ochronę, która zminimalizuje ryzyko wystąpienia rozległych obrażeń.

Aż 11 poziomów siły zamiast 3

REKLAMA

Jak czytamy na engadget.com, nowe pasy bezpieczeństwa mają mieć aż 11 poziomów siły nacisku. Klasyczne oferują zaledwie 3. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na lepsze zabezpieczenie osób o różnych budowach ciała, lecz także na dostosowanie siły działania pasów do rodzaju zderzenia. System ma być zastosowany elektrycznym EX60, który zadebiutuje w przyszłym roku.

Zaprojektowanie tego rozwiązania nie byłoby możliwe bez ponad 50 lat badań nad bezpieczeństwem drogowym i zebraniu danych od ponad 80 tys. ofiar wypadków. Te analizy pozwoliły na opracowanie systemu, który nie tylko skuteczniej nas ochroni, lecz także będzie się uczyć i rozwijać. Marka już teraz zapowiedziała, że system będzie aktualizowany poprzez update’y OTA.

Pierwszy na świecie multiadaptacyjny pas bezpieczeństwa to kolejny kamień milowy w dziedzinie bezpieczeństwa w motoryzacji i świetny przykład tego, jak wykorzystujemy dane, które mogą pomóc uratować miliony istnień ludzkich. Rozwiązanie ma być znaczącą modernizację trzypunktowego pasa bezpieczeństwa, wynalazku Volvo wprowadzonego w 1959 r., który według szacunków uratował ponad milion istnień ludzkich – mówi Åsa Haglund, szefowa Volvo Cars Safety Centre.

Czy Volvo podzieli się swoim nowym rozwiązaniem równie bezinteresownie jak 66 lat temu? Tego jeszcze nie wiadomo. Pewne jest natomiast to, że nowy EX60 zadebiutuje z technologią, która może stać się standardem przyszłości.

Przeczytaj także:

*Źródło zdjęcia głównego: r.classen/shutterstock.com

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-06T06:44:07+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T06:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T21:57:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T20:45:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T19:21:37+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T18:53:05+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T18:11:07+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T17:36:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T16:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T13:01:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:41:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:19:49+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T11:07:20+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:49:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T08:07:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:42:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:11:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA