REKLAMA

Amazon ma nową funkcję. Tak aplikacja pomoże teraz w zakupach

Amazon ma nowy sprytny plan: w wyborze produktów z kategorii, na których się nie znasz, pomoże sztuczna inteligencja. Pojechaliśmy do USA i sprawdziliśmy, jak działają te nowe poradniki o nazwie AI Shopping Guides w praktyce.

amazon ai shopping guides 0
REKLAMA

Sztuczna inteligencja jest dziś na ustach wszystkich, więc nie dziwi, iż Amazon też chwali się nowymi pomysłami na wykorzystanie jej w biznesie. Dla firmy AI to zresztą nie pierwszyzna, gdyż już od dawna korzysta z tego typu rozwiązań. Stale szuka dla nich nowych aplikacji, a jednym z pomysłów jest wykorzystanie generatywnego SI do rekomendowania produktów, czym firma pochwaliła się właśnie w amerykańskim Nashville podczas konferencji Delivering the Future.

REKLAMA

Tego typu usprawnienia to zresztą coś, co jest zaszyte od początku w DNA tej korporacji. W osiągnięciu sukcesu przy sprzedaży książek pomogły jej nie tylko dobre ceny i sprawne dostawy, a równie istotne były trafne polecenia kolejnej lektury. Amazon, który przeistoczył się w internetowy supermarket, zajmuje się sprzedażą i dystrybucją produktów z najróżniejszych kategorii, nowy typ rekomendacji będzie obejmował na start 100 z nich.

amazon ai shopping guides 1

Czym jest i jak działa AI Shopping Guides?

Nowa funkcja nazywa się AI Shopping Guides i jak wiele innych usprawnień, którymi chwali się ta firma, wdrażana jest pilotażowo w Stanach Zjednoczonych, bo to macierzysty rynek firmy. Warto jej się jednak przyjrzeć, bo jeśli tylko się sprawdzi, z czasem może trafić również do nas. Nowe rozwiązanie kierowane jest do osób, które kupują produkt z kategorii, z którą nie są zaznajomieni.

Amazon wykorzystuje sztuczną inteligencję do tego, by poradniki sprzedażowe były zawsze aktualne - w przypadku tych przygotowywanych ręcznie przez człowieka tracą na aktualności ze względu na zmieniające się ceny i premiery nowy sprzętów z danej kategorii. Do tego jeśli pojawią się dodatkowe pytania, odpowiedzieć może na nie generatywna sztuczna inteligencja w postaci asystenta, Rufusa.

Niezależnie od tego, czy klienci będą szukać nowego telewizora, butów do biegania, karmy dla psa czy nawilżacza do twarzy, AI Shopping Guides zbudowane na bazie Amazon Bedrock wyciągnie na wierzch najważniejsze informacje, by pomóc w wyborze produktu. Nowość będzie dostępna zarówno poprzez aplikację mobilną na systemy iOS i Android, jak i na mobilnej stronie internetowej sklepu.

Modele językowe mają analizować zarówno opisy produktów wraz z recenzjami użytkowników, jak i ich specyfikację, by polecać marki i konkretne modele w kontekście oczekiwań danego użytkownika, a poradniki będzie można znaleźć bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, ale kieruje do nich również kod QR, jaki można znaleźć na stronie Amazon.com/AIShoppingGuides.

AI Shopping Guides od Amazonu w praktyce.

Po zeskanowaniu wspomnianego kodu QR z amerykańskiego adresu IP i przełączeniu regionu aplikacji mobilnej Amazon na Amazon.com zobaczyłem listę proponowanych poradników. W moim przypadku apka zaproponowała na samej górze te poświęcone telewizorom, dywanom i słuchawkom. Postanowiłem sprawdzić, jak wygląda ten ostatni. Na samej górze pojawiły się polecane produkty z krótkim dopiskiem.

AI zaczęło od polecenia AirPodsów Pro 2 jako najlepszego przykładu na produkt z wybranej kategorii. Później pojawiły się konkretne modele opisane jako „najlepsza okazja”, „best seller”, „najlepiej oceniany” oraz „nowe i popularne”. W kolejnej sekcji znalazły się z kolei przyciski z „cechami do brania pod uwagę”, w tym np. „zastosowanie”, „łączność” i „wodoodporność”.

Po kliknięciu przycisku poradnik się zmienia, a AI Shopping Guide wyjaśnia, dlaczego AI uznało daną cechę za istotną do brania pod uwagę. Zmieniają się też typy propozycji. Po wybraniu „zastosowania” widzimy listę słuchawek do np. sportu i gamingu, a przejście do wodoodporności osobno grupuje słuchawki spełniające wymagania konkretnej normy odporności.

Co jeszcze można znaleźć w AI Shopping Guides?

W kolejnej sekcji poradnika Amazonu pojawiła się lista topowych marek, gdzie na podium trafiły Apple, Sony i Bose. Wybranie konkretnej z nich pokazuje nam, za to użytkownicy chwalą produkty danej firmy, podaje nam średnią ocenę jej produktów oraz w jednym zdaniu podsumowuje, z czego są one znane. A jak to wygląda w praktyce na przykładzie firmy Tima Cooka?

W przypadku Apple’a jako cechy, na które zwracają uwagę konsumenci, AI wybrało jakość dźwięku, czas pracy na jednym ładowaniu i ładowanie bezprzewodowe. AI Shopping Guide wyliczyło też średnią ocenę, jaką jest 4.02 na 5 gwiazdek na podstawie ok. 7 mln ocen. Do tego wyjaśniono tutaj, że AirPodsy znane są z „integracji z innymi produktami firmy, designu premium i wysokiej jakości”.

Oprócz poradnika poświęconego słuchawkom przyjrzałem się też kilku innym z kategorii, na których się znam i przyznam, że tak jak z początku byłem sceptyczny, tak po skorzystaniu z tego narzędzia jestem mile zaskoczony. Nie tylko rekomendacje były trafne, ale też cechy, na które powinniśmy zwracać uwagę. Pozostaje tylko pytanie, czy i kiedy AI Shopping Guides trafią do Polski.

REKLAMA

Czytaj więcej:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA