Instagram i Facebook zmieniają sposób wyświetlania treści. Podziękujcie UE, bo jest za co
Instagram i Facebook w Europie, w tym w Polsce, zmienią sposób wyświetlania treści. Będzie można aktywować funkcję, która umożliwi chronologiczne sortowanie Rolek i Relacji.
O ile algorytm TikToka w kwestii wyświetlania postów jest po prostu świetny, to treści sugerowane przez Facebooka i Instagrama potrafią być zlepkiem niepasujących do siebie filmów i zdjęć. Dodatkowo chronologia ich wyświetlania nie jest najlepsza - obok postów dodanych kilka godzin temu wyświetlają się treści z kilku dni. Teraz jednak ma się to zmienić.
Facebook i Instagram bez treści sugerowanych przez algorytmy. Posty wyświetlane chronologiczne.
Jak pisze Meta (twórcy Facebooka i Instagrama) na swoim oficjalnym blogu, użytkownicy z Unii Europejskiej zyskają funkcję wyłączenia algorytmów rekomendacji treści firmy. Dzięki czemu w Rolkach (Reels) i Relacjach (Stories) na Facebooku i Instagramie nie zobaczymy treści, które zostały zasugerowane przez algorytmy tych platform.
Ponadto Nick Clegg, pracownik Meta ogłosił również, że użytkownicy będą mogli oglądać Stories i Reels tylko tych profili, które obserwują i w porządku chronologicznym, czyli od najnowszego do najstarszego. Dodatkowo w wynikach wyszukiwania będą pojawiały się treści na podstawie wprowadzonych słów kluczowych, a nie na podstawie poprzedniej aktywności użytkowników oraz ich zainteresowań.
Zmiana jest bardzo podobna do ostatniej decyzji TikToka i oczywiście ma na celu dostosowanie się do unijnej ustawy o usługach cyfrowych (DSA). Regulacja ma wpłynąć na sposób dostarczania treści na dużych platformach społecznościowych, tak aby zapobiec spersonalizowanym rekomendacjom opartym na śledzeniu ruchów użytkowników.
Meta musi dostosować się do zmian jeszcze w tym miesiącu, więc oczekujmy, że w sierpniu powinniśmy zyskać możliwość chronologicznego wyświetlania rolek i stories. Zmiana zostanie wprowadzona w całej Unii Europejskiej - w tym w Polsce.
Zobacz także:
Na koniec pojawia się pytanie, co z głównymi kanałami, czyli aktualnościami? Bo przecież zarówno na Instagramie, jak i Facebooku w tych miejscach pojawiają się treści dostarczone przez algorytm rekomendacji Meta. Co prawda, w Instagramie klikając na logotyp aplikacji możemy otworzyć stronę „Obserwowani”, ale domyślnie wyświetlana jest tablica „Dla Ciebie”.
Na Facebooku jest to jeszcze bardziej skomplikowane, bo aby zrezygnować z postów „Dla ciebie”, trzeba się naklikać w ustawieniach prywatności konta na Facebooku.