Chcą, żeby latanie nie niszczyło planety. Będą produkować paliwo lotnicze z alkoholu
W każdej chwili w ciągu doby na całej Ziemi w powietrzu znajduje się kilkanaście tysięcy samolotów. Nic zatem dziwnego, że przemysł lotniczy istotnie przyczynia się do niekorzystnych zmian klimatycznych. Naukowcy postanowili sprawdzić, czy dałoby się jakoś oczyścić lotnictwo, bez konieczności drastycznego ograniczania podróży lotniczych.
Specjaliści z amerykańskiego startupu LanzaJet otrzymali właśnie wsparcie w wysokości 50 mln dol. z inicjatywy Breakthrough Energy Catalyst założonej przez Billa Gatesa na budowę fabryki, w której powstawać będzie zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Czym firma przekonała darczyńców? Istnieje realna szansa na to, że nowa technologia produkcji paliwa lotniczego znacząco obniży poziom emisji w lotnictwie, przy jednoczesnym utrzymaniu miejsc pracy w przemyśle.
Gdzie tu rewolucja?
Po części z grantu przyznanego przez Breakthrough Energy Lanzajet planuje budowę pierwszej fabryki, w której produkowane będzie zrównoważone paliwo lotnicze. Co ważne, będzie to pierwsza fabryka na świecie, w której paliwo takie będzie produkowane z alkoholu. Nowatorski proces produkcyjny obiecuje zmniejszenie poziomu emisji CO2 o ponad 70 proc. w stosunku do standardowego procesu produkcji paliwa. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że lotnictwo odpowiada za nawet 3 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych, to jest to naprawdę konkretna oszczędność.
Czytaj więcej:
- To może być przełom. Ekologiczne paliwo lotnicze wyprodukowane z wody i dwutlenku węgla
- Ty smażysz, Airbus lata. Paliwo w samolocie to przetworzony olej spożywczy
- Paliwo lotnicze nie musi być takie szkodliwe. Wystarczy wyprodukować je z roślin
- Wezmą wodę, dwutlenek węgla i potraktują je prądem. Tak powstanie zeroemisyjne paliwo lotnicze
- Jeśli to wypali, samoloty przestaną nas truć. Naukowcy opracowali metodę zamiany dwutlenku węgla w paliwo lotnicze
Warto tutaj zauważyć, że w przypadku wprowadzenia takiego paliwa do użytku, skutki będą natychmiastowe, bowiem jest ono gotowe do użycia w obecnie latającej na świecie flocie samolotów.
Początki z pewnością będą trudne, przynajmniej na etapie upowszechniania produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Z drugiej strony, im więcej takiego paliwa będzie produkowane, tym tańsze ono będzie. Fabryka Lanzajet będzie produkowała dwa razy więcej paliwa SAF niż obecnie produkuje się w całych Stanach Zjednoczonych. Firma przekonuje, że opracowana przez nią technologia pozwoli na rozpoczęcie opłacalnej produkcji praktycznie na całym świecie. W ciągu pięciu pierwszych lat działania fabryki, Lanzajet chce przejść także na wykorzystywanie w produkcji paliwa etanolu z odpadów.
Warto tutaj jednak zauważyć, że na całym świecie realizowanych jest wiele innych projektów, których celem jest tworzenie zrównoważonego paliwa lotniczego. Zamiast paliw kopalnych w procesie produkcji wykorzystuje się odpady rolnicze, zboża, węgiel odzyskany jako produkt uboczny procesów przemysłowych, czy też z odpadów komunalnych. Istnieje zatem nadzieja, że za kilka lat latanie samolotem na wakacje nie będzie wiązało się z poczuciem winy.