Orange migruje do chmury. To oczko w głowie transformacji cyfrowej
Orange ma już za sobą migrację pierwszych aplikacji do Google Cloud Platform. To dla firmy okazja do modernizacji i unowocześnienia procesów. W kierunku chmury zmierza cały rynek.
Migracja do chmury jest jednym z najważniejszych trendów ostatnich lat. Przynosi elastyczność w prowadzeniu biznesu, ułatwia wdrażanie innowacji i skalowanie zasobów. Pokazują to prognozy PMR, z których łatwo można odczytać wzrastającą dynamikę wydatków.
W 2021 roku rodzime firmy wydadzą na rozwiązania chmurowe 2,5 mld zł.
Już teraz co czwarta polska firma deklaruje korzystanie z płatnych usług w chmurze.
Według polskich dużych i średnich firm najważniejszym elementem cyfrowej transformacji jest przeniesienie danych i aplikacji do chmury.
Uważa tak 68 proc. respondentów badania PMR.
Orange zmierza w kierunku chmury.
Orange ma ambicję stać się wiodącym partnerem w rozwiązaniach chmurowych na polskim rynku. Operator ma już za sobą pilotażowe migracje pięciu aplikacji, a do końca tego roku skupia się na wypracowaniu standardów i wytycznych, umożliwiających łatwe i bezpieczne przenoszenie systemów do chmury.
- Umożliwienie korzystania z chmury jest kluczowym elementem naszej strategii, a właściwe wybory technologiczne mają fundamentalne znaczenie dla transformacji naszego biznesu i generowania wzrostu
- powiedział Bertrand Grèzes-Besset, dyrektor wykonawczy ds. IT w Orange Polska.
Jednym z pierwszych rozwiązań przeniesionych do chmury publicznej była hurtownia danych w technologii Teradata, która jest podstawą raportowania i analityki Orange Polska.
Analityka idzie na pierwszy ogień.
Korporacje same nie wiedzą, jak wiele wiedzą - na szczęście powiedzenie to ma obecnie niewiele wspólnego z prawdą. Firmy dysponują ogromną ilością danych, których nie potrafią wykorzystać, bo nie wiedzą jakich użyć narzędzi. Nowoczesna analityka sprawia, że decyzje podejmowane są w oparciu o dane, a nie przeczucia czy hipotezy. Jednak łatwo powiedzieć, a o wiele trudniej wykonać. Dane muszą bowiem przejść długą drogę z miejsca wytworzenia do dashboardów, które umożliwiające analizy oraz podejmowanie decyzji. Najpierw trzeba zebrać dane z poszczególnych systemów funkcjonujących w organizacji, uporządkować w hurtowni danych, a później we współpracy z użytkownikami biznesowymi przygotować warstwę danych pod raportowanie – wizualizacyjne. Do tego Orange Polska wykorzystuje narzędzie Teradata Vantage, które przeniesiono do chmury.
- Przeprowadziliśmy analizę dostępnych rozwiązań. Teradata Vantage zostało wybrane ze względu na dobre parametry w zakresie niezawodności, skalowalności oraz wsparcia krytycznych procesów biznesowych
– powiedział Piotr Sobczyk, dyrektor BI Orange Polska.
Jak podkreśla Orange, Teradata Vantage umożliwia ujednolicenie analityki i eliminację silosów, odgradzających jedne zbiory danych od innych, a także ich efektywne kosztowo wyszukiwanie w dowolnym momencie. Niezależnie od tego, gdzie dane są przechowywane tj. w konkretnej chmurze, wielu chmurach, w firmowej serwerowni lub w dowolnej kombinacji.
- Dzięki przeniesieniu hurtowni danych, która do tej pory korzystała z dedykowanego sprzętu, na nową instancję Teradata Vantage w środowisku Google Cloud, Orange Polska będzie czerpać korzyści w postaci znacznie krótszego czasu przywracania danych w ramach odtwarzania awaryjnego (Disaster Recovery) oraz możliwości efektywnego wykorzystania narzędzi chmurowych dostępnych w Google Cloud
- powiedział Paweł Krawczykowski, Dyrektor Zarządzający w Accenture Polska, które wspierało proces migracji.
Migracja do chmury to nie zawsze „lift&shift” aplikacji w nowe miejsce
Chmura daje organizacjom szereg zalet. Pozwala łatwiej dostosowywać do szybko zmieniających się warunków rynkowych i wprowadzać innowacje. Time-to-market (czas potrzebny na wprowadzenie produktu na rynek) ulega skróceniu, dzięki czemu organizacje poruszają się zwinniej. Mogą łatwo skalować zasoby w zależności od obciążenia i korzystać z nowoczesnych rozwiązań
Przenosiny do chmury to okazja do unowocześnienia pracy organizacji, ale również wyzwania związane z budową kompetencji koniecznych do realizacji transformacji. W tym celu Orange daje swoim pracownikom dostęp do szkoleń i certyfikacji, tworzy „laboratorium” do sprawdzania wiedzy w praktyce, ale także dba o przyciąganie nowych talentów.
Orange planuje uruchomienie nowych rozwiązań dla pracowników i klientów – prosto z chmury.
Operator podkreśla, że kolejne miesiące będą dla niego czasem migracji kolejnych systemów, planowania dalszego wykorzystania chmury i dalszej optymalizacji procesów wewnętrznych związanych z nowym modelem operacyjnym. Ma to pozwolić na wzmocnienie oferty biznesowej i sieciowej przez zwirtualizowane funkcje, elementy 5G czy przetwarzanie na krańcach sieci. W ten sposób z chmury skorzysta znacznie więcej odbiorców, a Orange będzie w stanie rozszerzyć proces transformacji cyfrowej.