REKLAMA

10 lat później, czyli Facebook bez iskierki genialności

Facebook ma 10 lat, dziś obchodzi urodziny. To symboliczny moment i nic więcej, jednak premiera Facebook Paper, SuperBowl, większość przychodów Facebooka z mobile i paniczne doniesienia, że w ciągu dwóch lat 1,2 miliardowy Facebook się wyludni, skłaniają do przemyślenia sytuacji tego serwisu.

10 lat później, czyli Facebook bez iskierki genialności
REKLAMA

Z okazji dziesięciolecia Facebook postanowił przygotować Look Back - wideo pokazujące ważne momenty w życiu użytkowników fejsa wybrane na podstawie między innymi lajków. Problem z Look Back jest jeden - większość moich znajomych, łącznie ze mną, uważa że nie pokazuje nic specjalnego. Kilka zdjęć, postów, ale często w doborze brakuje wyczucia, w końcu skąd Facebook ma wiedzieć, że to nie post z największą liczbą lajków był dla użytkownika najważniejszy.

Look Back pokazuje to, o czym wiemy już od dawna. Facebook nie jest odbiciem rzeczywistości, to tylko część życiowych emocji, wycinek życia, który w przeważającej większości nie opowie historii użytkownika. Jednak próbuje, obnażając przy tym swoje słabości.

REKLAMA
facebook film class="wp-image-166338"

Z drugiej strony, jakby odcinając się od intymno-emocjonalnego wymiaru Facebook chciałby być serwisem opartym na dystrybucji informacji.

Dlatego stworzył Paper, wprowadził hashtagi i dlatego współpracował z celebrytami nad pokryciem medialnym Super Bowl. W zamian za określone posty i aktywności Facebook ferował dodatkową ekspozycję w obrębie serwisu. Tak, jakby chciał mocniej konkurować z Twitterem, rozpromować funkcję hashtagów i pokazać, że też może służyć do zdobywania informacji w czasie rzeczywistym.

Dziwne to rozdwojenie jaźni serwisu, który powstał jako platforma kontaktu studentów, potem przerodził się w platformę komunikacji znajomych, a teraz stał się ogromną platformą działań prywatnych, zawodowych, do przyjemności i do pracy. 10 lat później pytanie "Kiedy użytkownikom znudzi się Facebook" zostaje wyparte przez "Kiedy Facebook straci swoją tożsamość i zacznie lepiej kształtować własną przyszłość?".

facebook paper gazeta facebooka class="wp-image-166092"

Bo przecież Facebook pokazał już wiele razy, jak bardzo nie potrafi kreować trendów. Cała warstwa społecznościowa istniała już wcześniej - Facebook po prostu zrobił ją perfekcyjnie i to należy mu przyznać. Jednak dziesięć lat minęło, od dobrych pięciu Facebook jest potęgą, a prócz Facebooka i Messengera nie zrobił dobrze nic.

Wystarczy spojrzeć na Instagrama. Facebook próbował podobnego narzędzia Facebook Camera - nie wypaliło, kupił więc Instagrama.

Facebook próbował kupić Snapchata, Snapchat nie chciał się sprzedać - Facebook stworzył snapchatopodobną aplikację Poke, którą Zuckerberg określa dziś "żartem".

Facebook chciał konkurować ze Skype'em, wprowadził rozmowy głosowe przez Messengera - funkcja raczej się nie przyjęła.

Facebook w wyidealizowanej wizji świata, w którym każdy chce podłączyć swój mózg do fejsa wymyślił Facebook Home, który już po kilku dniach udowodnił, że jest nietrafionym projektem.

Facebook chciał konkurować z Grouponem i stworzył Deals, który nie przetrwał nawet roku.

Jasne, Facebook stworzył mnóstwo udanych funkcji - grupy, wydarzenia, strony dla biznesu - jednak praktycznie żadna z nich nie była oryginalnym pomysłem Facebooka, a zaadaptowaniem już gdzieś istniejących i popularnych rozwiązań.

Nawet Messenger, chyba najważniejsza i chyba najbardziej przywiązująca użytkowników do serwisu funkcja, bez której serwis straciłby największą część swojej atrakcyjności, jest po prostu komunikatorem. Świetnym, coraz bardziej inwazyjnym, ale komunikatorem.

instagram direct class="wp-image-157499"

10 lat Facebooka, ostatnie problemy z określeniem głównego charakteru serwisu i wtórność nowości nudzą. Tak po prostu nudzą, zwłaszcza w erze mocno skupionych na określonych funkcjach produktów, które potrafią zdobyć błyskawiczną popularność w stopniu, który skłania Facebooka do kupowania firm lub kopiowania, zabijają ten dreszczyk emocji, który pojawiał się jeszcze kilka lat temu na każde wspomnienie Zuckerberga i Facebooka.

Zaryzykuję stwierdzenie, że Facebook dziś jest najnudniejszym serwisem społecznościowym, maszynką do robienia pieniędzy na danych i reklamie i stracił magię - stracił tą iskierkę genialności, która zainspirowała Sorkina do stworzenia filmu, która sprawiła, że każdy wie, kim jest Zuckerberg.

REKLAMA

Dzisiejszy Zuckerberg nie jest już młodym chłopakiem z głową pełną pomysłów. To biznesmen z giełdową firmą, który nie sypie pomysłami z rękawa.

Zdjęcie Colorful candles on birthday cake above dark background pochodzi z serwisu Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-20T20:04:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T20:00:51+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T19:39:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:58:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:34:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:48:09+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:21:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:22:07+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:01:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T11:50:31+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T10:43:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T09:00:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T07:46:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T08:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T07:31:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA