Tak PS5 Pro ulepsza grafikę w grach - znani twórcy zostawili ślad w kodzie
Analiza zawartości aktualizacji do popularnej gry No Man’s Sky odsłoniła, na jakie ulepszenia grafiki będą mogli liczyć posiadacze nowej konsoli PS5 Pro, która jeszcze w tym roku może trafić na sklepowe półki.
Wybrani twórcy gier już od dłuższego czasu posiadają devkity PS5 Pro. Sony chce w ten sposób przygotować producentów na premierę nowej, wydajniejszej konsoli. Japończykom na pewno zależy na tym, by wraz z debiutem urządzenia na sklepowych półkach wydawcy publikowali aktualizacje gier, pozwalające wykorzystać dodatkową moc konsoli.
Konfiguracja graficzna dla PS5 Pro została odnaleziona w nowej aktualizacji No Man’s Sky.
Twórcy No Man’s Sky ze studia Hello Games - chociaż nie należą do Sony - znajdują się w kręgu zaufanych zewnętrznych producentów japońskiej korporacji. Hello Games wypuściło No Man’s Sky z czasową wyłącznością dla PS4, a także przygotowało edycje VR dla gogli PSVR i PSVR2. Dlatego nie dziwi, że to właśnie w plikach ich gry znaleziono konfigurację graficzną dla PS5 Pro:
Najnowszy update No Man’s Sky odświeża kosmicznego eksploratora wizualnie, nadając przyrodzie na obcych planetach jeszcze więcej autentyczności i różnorodności. Teraz okazuje się, że aktualizacja przygotowuje - przynajmniej wstępnie - No Man’s Sky na premiere PlayStation 5 Pro. Zdradza to odnaleziona w kodzie konfiguracja Trinity.
Trinity to wewnętrzna nazwa PS5 Pro, stosowana przez deweloperski zespół PlayStation oraz zaufanych partnerów. Zdecydowana większość wcześniejszych plotek i przecieków na temat mocniejszej konsoli Sony zawsze była powiązana właśnie z nazwą Trinity, odwołująca się do ulepszonego GPU, nowego trybu dla CPU oraz nowej metody skalowania rozdzielczości.
Jak PS5 Pro ulepszy No Man’s Sky i inne gry? Na ten moment „szału nie ma”.
Analizując konfigurację graficzną NMS dla PS5 Pro, można odnotować dwie zasadnicze zmiany. Po pierwsze, współczynnik skalowania obrazu zmienia się z 0,6 na 0,8. W praktyce może to oznaczać wyższą rozdzielczość natywną lub skalowanie 4K z jeszcze mniejszą utratą jakości. Po drugie, zmieniają się ustawienia graficzne niektórych elementów z wysokich na maksymalne. Odczuwalnie piękniejsza ma być np. woda.
Zmiany w profilu graficznym dla PS5 Pro:
- Współczynnik skalowania wynosi 0,8 zamiast 0,6
- Maksymalne ustawienia wybranych elementów zamiast wysokich
Zmiany nie są zatem fundamentalne i raczej nie sprawią, ze będziemy zbierać szczękę z podłogi. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że polegamy na analizie kodu aktualizacji na wiele tygodni przed premierą PS5 Pro. Bardzo możliwe, że twórcy z Hello Games stworzyli bezpieczną konfigurację minimum dla Prosiaka, a teraz będą ją dopracowywać, testując na ile pozwoli nowy sprzęt Sony.
Według przecieków dotyczących konfiguracji PS5 Pro, wzmocniona konsola Sony ma być wydajniejsza od bazowego PlayStation 5 o ponad 40 proc. w obszarze operacji GPU oraz aż trzykrotnie wydajniejsza w obszarze renderowania ray tracing. Nie oznacza to jednak wyższej wydajności w grach o 40 proc.