REKLAMA

Przecięli kable w Bałtyku. Jest mocne podejrzenie sabotażu

Statek handlowy Yi Peng 3 jest podejrzany o celowe zrzucenie kotwicy na Morzu Bałtyckim, które doprowadziło do przecięcia dwóch ważnych podmorskich kabli internetowych.

Przecięli kable w Bałtyku. Jest mocne podejrzenie sabotażu
REKLAMA

W ubiegłym tygodniu świat obiegła przekazana przez fińskie media informacja, zgodnie z którą uszkodzeniu uległ podmorski kabel C-Lion1 łączący Finlandię z Niemcami. Jak się okazało kilka godzin później, uszkodzeniu uległ nie tylko C-Lion1, ale także inny podbałtycki kabel, łączący Litwę ze Szwecją. Oba incydenty rozpaliły media nie tylko ze względu na ograniczenie przepustowości łącza internetowego w tych krajach, ale także ze względu na podejrzenie sabotażu.

REKLAMA

Podmorskie kable na Bałtyku przecięte przez chiński statek handlowy

Jak informuje amerykański The Wall Street Journal, o uszkodzenia podejrzewa się załogę chińskiego statku handlowego Yi Peng 3. Długi na 225 m i szeroki na 32 m Yi Peng 3 w chwili zdarzenia znajdował się na Bałtyku, przewożąc rosyjskie nawozy do roślin i według podejrzeń europejskich śledczych, jego załoga celowo zrzuciła kotwicę na podmorskie kable, w celu uszkodzenia ich.

[...] Dochodzenie koncentruje się teraz na tym, czy kapitan chińskiego statku, który 15 listopada opuścił rosyjski port bałtycki Ust-Ługa, został nakłoniony przez rosyjski wywiad do przeprowadzenia sabotażu. Byłby to najnowszy z serii ataków na europejską infrastrukturę krytyczną, które według organów ścigania i wywiadu zostały zaaranżowane przez Rosję

Dziennik powołuje się także na słowa jednego ze śledczych zaangażowanych w sprawę, którego zdaniem "jest bardzo mało prawdopodobnym, by kapitan nie zauważył, że jego statek zarzucił i przeciągnął kotwicę, tracąc prędkość na wiele godzin i przecinając kable po drodze".

Według przekazu Ningbo Yipeng Shipping chińska firma będąca właścicielem statku współpracuje ze służbami i pozwoliła im na zatrzymanie Yi Peng 3 na międzynarodowych wodach na czas postępowania. Obecnie statek ma być otoczony przez statki NATO, oczekując na efekt negocjacji jakie przedstawiciele Niemiec i Szwecji prowadzą z Ningbo Yipeng Shipping by móc wejść na pokład Yi Peng 3 i przesłuchać jego załogę.

Zgodnie z przekazem WSJ, kilku "zachodnich funkcjonariuszy organów ścigania" i wywiadu stwierdziło, że nie sądzą, aby chiński rząd był zaangażowany w zorganizowanie przecięcia, lecz podejrzewają, że za sabotażem stały rosyjskie agencje wywiadowcze.

REKLAMA

Może zainteresować cię także:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-17T10:52:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T09:00:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T07:00:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:20:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:11+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T18:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:50:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T19:06:31+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:20:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:10:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:00:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA