Czego można spodziewać się po nadchodzącym Amazon Prime Day? Nasze przewidywania
Z niecierpliwością czekamy na nadchodzący Amazon Prime Day 2024. Jednakże aby nie próżnować, sięgnęliśmy do historii święta zakupowego Amazon, by sprawdzić, na co uważać i czego się spodziewać podczas dnia promocji.
Tegoroczny Amazon Prime Day zbliża się wielkimi krokami, bo już w dniach 16 i 17 lipca subskrybenci Amazon Prime będą mogli zakupić tysiące dobrze im znanych produktów w niższych cenach.
Jednak jakie będą te przedmioty i czego spodziewać się po samym Amazon Prime Day? Tutaj całkiem sporo można wynieść z historii święta zakupowego.
Historia Amazon Prime Day
Choć w Polsce Amazon Prime Day jest stosunkowo nowym wydarzeniem - pierwszy polski Prime Day miał miejsce w 2022 r., to poza granicami Polski (a właściwie polskiego internetu) ma on już wieloletnią tradycję. Pierwszy Pride Day został zorganizowany 15 lipca 2015 r. z okazji dwudziestolecia serwisu Amazon.
Wydarzenie trwało zaledwie 24 godziny, jednak tyle wystarczyło, by sprzedaż na Amazonie osiągnęła rekord całego serwisu. Bo przebiła ona Black Friday 2014, który był dla Amazona zarówno historycznie najbardziej dochodowym Czarnym Piątkiem, jak i świętem zakupowym w ogóle. Według danych, które przekazał Amazon podczas pierwszego Prime Day w sumie, we wszystkich krajach w których ówcześnie działał Amazon, sprzedano ponad 34,4 milionów przedmiotów - około 398 przedmiotów na sekundę.
Co ludzie kupują podczas Prime Day?
To, co łączy wszystkie Prime Day to rekordowa sprzedaż produktów własnych Amazon - czytnika e-booków Kindle, głośnika Echo Dot czy Fire TV Stick. Gigant nie podaje konkretnych liczb, jednak ze względu na oferowane w czasie Prime Day promocje, począwszy od 2015 r., wydarzenie co roku jest dniem o największej liczbie sprzedanych urządzeń sygnowanych logiem Amazon.
Wśród najlepiej sprzedających się kategorii urządzeń była nie tylko elektronika - tu można wyróżnić choćby Apple Watch 7, który był jednym z bestsellerów w 2022 r., a iRobot Roomba 692 bestsellerem 2021 r., ale także produkty AGD, kosmetyki, akcesoria i półprodukty do robótek ręcznych czy odzież.
Choć dla dzieci w wielu krajach wakacje dopiero się rozpoczynają, podczas Amazon Prime Day ogromną popularnością cieszą się także produkty kupowane z myślą o powrocie do szkoły. Przykładowo podczas Prime Day w 2021 r. sprzedano ponad 600 tys. plecaków, 1 milion laptopów, 1 milion par słuchawek, 240 tys. zeszytów, 40 tys. kalkulatorów i 220 tys. produktów marki Crayola.
Jaki był ubiegłoroczny Prime Day?
Ubiegłoroczny Prime Day 2023 odbył się w dniach 11-12 lipca i według relacji jego pierwszy dzień - 11 lipca - był największym dniem sprzedaży w historii koncernu. W sumie w ciągu dwóch dni członkowie programu Amazon Prime z całego świata zakupili 375 milionów różnych przedmiotów, oszczędzając w sumie 2,5 mld dol.. Jeżeli podzielimy liczbę przedmiotów przez liczbę subskrybentów Prime, średnio na jedną osobę w czasie Prime Day przypadało 1,875 zakupionego przedmiotu.
Wśród najlepiej sprzedających się produktów można wyróżnić m.in. Fire TV Stick, błyszczyk LANEIGE Lip Glowy Balm, słuchawki Apple AirPods czy przenośny odkurzacz Bissell Little Green Portable Deep Cleaner.
W Europie największą popularnością cieszyła się wszelkiego rodzaju elektronika - od iPhone'ów i AirTagów zaczynając, poprzez monitory Samsung, laptopy HP Victus, konsolę Playstation 5, a na kartach pamięci smartwatchach i dronach kończąc. Chętnie kupowano także sprzęt gospodarstwa domowego i okołokuchenne gadżety, takie jak roboty sprzątające, systemy monitorujące, saturatory wody, ekspresy do kawy czy pojemniki na żywność.
Popularne okazje były także w urządzeniach mających zastosowanie w codziennej higienie i pielęgnacji takich jak elektryczne szczoteczki do zębów, suszarki, lokówki czy golarki.
Czego uczą nas doświadczenia poprzednich Prime Day i czego możemy się spodziewać?
Choć informacje z poprzednich Prime Day można traktować czysto ciekawostkowo, to zawierają one garść cennych dla klientów informacji. Przede wszystkim większość zakupów Prime Day odbywa się w ciągu 24 godzin, dlatego promocje warto śledzić i wyszukiwać je już od samego startu promocji 16 lipca od północy. Jeżeli jesteś typem konkretnego klienta - nie szukasz promocji, a konkretnego produktu w promocji, warto dodać go zawczasu do Listy Życzeń.
W Europie szczególną popularnością cieszy się elektronika i szeroko pojęte urządzenia gospodarstwa domowego, co wskazuje na to, że promocje podczas Prime Day mogą być znacznie bardziej konkurencyjne niż te oferowane przez rodzime i inne europejskie sklepy. Wobec czego warto się wstrzymać z planowanymi zakupami, by sprawdzić, czy na Amazon podczas Prime Day wybrane przedmioty będą w bardziej konkurencyjnych cenach. Tyczy się to zwłaszcza przedmiotów własnych sygnowanych logiem Amazon, takich jak czytnik Kindle.
Choć większości osób w Polsce Prime Day kojarzy się z elektroniką, to na Amazon można znaleźć znacznie więcej promocji. Przykładowo, zeszłorocznymi, nie-elektronicznymi hitami w Europie były... papier toaletowy, wielopak Redbulla, sztućce oraz żel pod prysznic dla mężczyzn. Tak więc na Prime Day można patrzeć nie tylko jak na dzień zakupów tańszej elektroniki, ale także znajdowanie okazji - perełek przedmiotów codziennego użytku.
Zdjęcie główne: Vinnikava Viktoryia / Shutterstock