Znaleźli sposób na największy problem gier. Nie będziesz rozstawać się z padem
Dział badań i rozwoju Ubisoftu pokazał projekt, który ma nadzieję położyć kres powtarzającym się do znudzenia dialogom - a być może i poczuciu samotności w wirtualnym świecie. Neo NPC będzie wcielać się w postaci i w czasie rzeczywistym reagować na akcje i wypowiedzi gracza.

"W czym mogę ci pomóc?" i inne zapętlające się dialogi w nawet najlepiej wykonanej, fotorealistycznej grze potrafią sprowadzić gracza na ziemię - albo doprowadzić do furii. Jednak ze względu na ograniczenia technologiczne, powtarzające się wypowiedzi były jedyną możliwą opcją interakcji z niegrywalnymi postaciami.
Były, bo Ubisoft właśnie pokazał narzędzie, które może zrewolucjonizować zarówno produkcje studia, jak i doświadczenie płynące z gier.
Neo NPC Ubisoftu obiecuje zakończenie ery NPCów z zapętlającymi się dialogami
Mowa tu konkretnie o projekcie Neo NPC, będące dziełem Ubisoftu oraz Nvidii. A konkretniej działu badań i rozwoju paryskiego oddziału studia, z wykorzystaniem technologii Audio2Face dostarczonej przez Nvidię. Neo NPC za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji jest w stanie generować dialogi w odpowiedzi na wypowiedzi i działania gracza.
Jak informuje Ubisoft, Neo NPC nie generuje samodzielnie postaci. Każdy NPC (niegrywalna postać w grach) jest "pisany" przez autorów fabuły danej gry. To oni nakreślają jego osobowość, osobistą historię i styl konwersacji, a następnie "kontynuuje dostosowywanie [NPC], gdy model językowy sztucznej inteligencji zacznie improwizować dialog".
"Przyzwyczaiłam się do budowania historii postaci, ich nadziei i marzeń, doświadczeń, które ukształtowały ich osobowość, i wykorzystywałam wszystkie te informacje, aby przygotować się do pisania dialogów. Ale po raz pierwszy w życiu mogę prowadzić rozmowę z postacią, którą stworzyłam. Marzyłam o tym, odkąd byłam dzieckiem."
Oprócz Mosser, która pracowała przez ostatnie półtora roku nad Neo NPC, za technologię odpowiedzialna jest także Melanie Lopez Malet, naukowczyni zajmująca się sztuczną inteligencją i przetwarzaniem języka naturalnego.
Jak wyjaśnia Malet, "model językowy to duże pudełko pełne pojęć i statystyk, które tworzą słowa, które mogą do siebie pasować, na podstawie powszechnego współistnienia pewnych słów". Malet poprzez wprowadzanie do modelu poszczególnych instrukcji - w tym przypadku opartych o historię, osobowość i styl wypowiedzi - sprawiła, że Neo NPC zaczął odgrywać role poszczególnych postaci.
"To dla nas naprawdę ważne, by zachowywała się jak postać stworzona przez Virginie. Tak więc, kiedy z nią rozmawiamy, zadajemy sobie pytanie: "Czy to jest Lisa? Czy Lisa by tak powiedziała?", a jeśli odpowiedź brzmi "nie", musimy wrócić i dowiedzieć się, co stało się w modelu, że odbiega od wizji Virginie".
Jak informuje Ubisoft, projekt Neo NPC jest jedynie prototypem "i jest jeszcze wiele do zrobienia, zanim będzie można go zaimplementować w grach". Docelowo Ubisoft chce, by Neo NPC był technologią elastyczną, możliwą do zastosowania w produkcjach AAA - sztandarowych grach i seriach studia takich jak Assassin's Creed, Watch Dogs, Rainbow Six czy Far Cry, ale także w mniejszych grach.
Może zainteresować cię także: