A-10C Thunderbolt II - te samoloty niosą śmierć. Do Polski przyleciały legendarne szturmowce
W ramach współpracy wojskowej z USA, do Polski na ćwiczenia AirDefender 23 przybyły samoloty A-10C Thunderbolt II. To legendarne maszyny, które od ponad 40 lat służą do bliskiego wsparcia sił lądowych i niszczenia celów naziemnych.
Dwa samoloty szturmowe A-10C po raz pierwszy w historii wylądowały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. Dla wszystkich miłośników lotnictwa to szczególny moment. Maszyny, które przybyły do naszego kraju należą do 124. Skrzydła Myśliwskiego (124th Fighter Wing). To jednostka należąca do Air National Guard Idaho, stacjonująca w bazie Gowen Field Air National Guard Base w Boise w stanie Idaho.
A-10 z Idaho walczyły w trakcie operacji Allied Force w 1999 r., kiedy to latały nad Kosowem i w operacji Iraqi Freedom w 2003 roku, gdy USA obalały w Iraku Saddama Husajna.
Samoloty, które przyleciały do Poznania, robią wrażenie nie tylko swoją siłą ognia, ale również malowaniem. Na zdjęciach widać unikatowe symbole namalowane na kadłubie - tupie czaszki symbolizujące śmierć, którą piloci niosą przeciwnikom.
A-10C Thunderbolt II - samolot z tytanową wanną
Fairchild Republic A-10C Thunderbolt II to zmodernizowana wersja A-10A, która wprowadzona została do służby w 1976 roku. Samolot jest wyposażony w potężne działko GAU-8/A Avenger kalibru 30 mm, które może wystrzeliwać do 3900 pocisków na minutę. Działko to jest skuteczne przeciwko czołgom, pojazdom opancerzonym i innym obiektom pancernym. Oprócz działka, A-10C może przenosić do 7250 kg uzbrojenia na ośmiu węzłach podskrzydłowych i trzech podkadłubowych. Mogą to być różnego rodzaju bomby, pociski rakietowe i kierowane.
A-10C jest samolotem prostym, skutecznym i bardzo odpornym na uszkodzenia. Jego konstrukcja jest wzmocniona tytanową osłoną (czymś w rodzaju wanny) chroniącą kabinę pilota i ważne systemy pokładowe przed trafieniami pociskami do kalibru 23 mm. Silniki są umieszczone wysoko nad skrzydłami, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia przez ogień z ziemi. Skrzydła są proste i duże, co zapewnia dobrą zwrotność przy niskich prędkościach i wysokościach oraz możliwość krótkiego startu i lądowania na prowizorycznych lotniskach blisko linii frontu. Samolot ma również zdolność do lotu z jednym silnikiem lub z uszkodzonym skrzydłem.
Samolot może latać z prędkością do 710 km/h i osiągać pułap do 13 715 m. Może też startować i lądować z krótkich pasów startowych, co pozwala mu operować blisko linii frontu.
A-10C Thunderbolt II to latająca legenda
Samoloty A-10C brały udział w wielu konfliktach zbrojnych, takich jak wojna w Zatoce Perskiej, interwencja w Grenadzie, operacje na Bałkanach, wojna w Afganistanie i Iraku oraz walki z Państwem Islamskim na Bliskim Wschodzie. Zyskały sobie przydomek "Warthog" (ang. "Dzik") lub po prostu "Hog" (ang. "Świnia") ze względu na swój charakterystyczny wygląd i brzmienie silników.
A-10C Thunderbolt II to samolot, który zasługuje na miano legendarnego. Jest to maszyna, która potrafi wykonać zadanie, do którego została stworzona, czyli zapewnić bliskie wsparcie wojskom lądowym i zniszczyć każdy cel naziemny. Jest to samolot, który nie boi się ognia z ziemi i potrafi przetrwać nawet ciężkie uszkodzenia. To maszyna, która zyskała szacunek i sympatię zarówno pilotów, jak i żołnierzy na ziemi.
Ćwiczenia AirDefender 23 mają na celu poprawę współpracy między siłami powietrznymi Polski i USA oraz innymi sojuszniczymi państwami NATO. Ćwiczenia te będą trwały od 21 czerwca do 2 lipca 2021 roku i będą obejmowały różne scenariusze obrony powietrznej i ataku naziemnego.