Mamy największy powerbank dla pociągów w Europie. PKP Energetyka chwali się patentem
Algorytm pozwala w najbardziej efektywny sposób sterować pracą instalacji magazynowania energii. Magazyn ma na swoim koncie już zasilenie prawie 10 tys. pociągów. Swoją pracę rozpoczął rok temu i jest największą tego typu konstrukcją w Europie.
![Największy trakcyjny magazyn energii w Europie będzie oszczędniejszy](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2022%2F09%2Fpociag.jpg&w=1200&q=75)
Algorytm sterowania magazynem energii, opracowany przez ekspertów z PKP Energetyka i Uniwersytetu Zielonogórskiego, został oficjalnie zarejestrowany jako wynalazek przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej. Będzie sterował pracą instalacji magazynowania energii, która od ponad roku działa przy podstacji trakcyjnej PKP Energetyka w Garbcach.
To największa ładowarka do pociągów w Europie. Jest w stanie jednorazowo zasilić przejazd pociągu jadącego z prędkością 160 km/h. Jego moc 5,5 MW i pojemność użyteczna 1,2 MWh czynią go największym magazynem energii pracującym na potrzeby trakcyjne w Europie. Jak zdradza PKP Energetyka, w ciągu roku zasilił przejazdy prawie 10 000 pociągów i oddał do sieci trakcyjnej 160 MWh energii.
Jak będzie działał algorytm PKP Energetyka?
Spółka wyjaśnia:
W planach jest dostosowanie go do innych magazynów energii, nad którymi pracuje PKP Energetyka. W sumie chce wybudować 300 takich powerbanków dla pociągów.
![class="wp-image-2455620"](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2022%2F09%2FPKPE_Infografika_magazyn_energii_2022-09-10-1000x536.png&w=1200&q=75)
- Pozytywna decyzja Urzędu Patentowego jest potwierdzeniem wyjątkowego i prawdziwie przełomowego charakteru magazynu energii w Garbcach, który opracowaliśmy i wdrożyliśmy wspólnie z naszymi partnerami z Uniwersytetu Zielonogórskiego. W PKP Energetyka udowadniamy, że efektywna współpraca nauki z biznesem może przynosić realne korzyści - mówi Piotr Obrycki, Kierownik Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.
PKP Energetyka chce też stawiać na wodór
Już realizowany jest projekt, którego celem jest budowa systemu do magazynowania energii opartego o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej. Instalacja ma zostać uruchomiona już w 2023 roku. Pozwoli jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej.
Wodór jest zresztą gorącym tematem na kolei. Podczas odbywających się w Berlinie targów Innotrans ogłoszono porozumienie, w ramach którego PKN Orlen zobowiązał się zapewnić paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez PESA lokomotyw manewrowych oraz pociągów pasażerskich.
zdjęcie główne: Longfin Media / Shutterstock