REKLAMA

Mamy największy powerbank dla pociągów w Europie. PKP Energetyka chwali się patentem

Algorytm pozwala w najbardziej efektywny sposób sterować pracą instalacji magazynowania energii. Magazyn ma na swoim koncie już zasilenie prawie 10 tys. pociągów. Swoją pracę rozpoczął rok temu i jest największą tego typu konstrukcją w Europie.   

Największy trakcyjny magazyn energii w Europie będzie oszczędniejszy
REKLAMA

Algorytm sterowania magazynem energii, opracowany przez ekspertów z PKP Energetyka i Uniwersytetu Zielonogórskiego, został oficjalnie zarejestrowany jako wynalazek przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej. Będzie sterował pracą instalacji magazynowania energii, która od ponad roku działa przy podstacji trakcyjnej PKP Energetyka w Garbcach.

REKLAMA

To największa ładowarka do pociągów w Europie. Jest w stanie jednorazowo zasilić przejazd pociągu jadącego z prędkością 160 km/h. Jego moc 5,5 MW i pojemność użyteczna 1,2 MWh czynią go największym magazynem energii pracującym na potrzeby trakcyjne w Europie. Jak zdradza PKP Energetyka, w ciągu roku zasilił przejazdy prawie 10 000 pociągów i oddał do sieci trakcyjnej 160 MWh energii.

Największy trakcyjny magazyn energii w Europie

Jak będzie działał algorytm PKP Energetyka?

Spółka wyjaśnia:

W planach jest dostosowanie go do innych magazynów energii, nad którymi pracuje PKP Energetyka. W sumie chce wybudować 300 takich powerbanków dla pociągów.

 class="wp-image-2455620"

- Pozytywna decyzja Urzędu Patentowego jest potwierdzeniem wyjątkowego i prawdziwie przełomowego charakteru magazynu energii w Garbcach, który opracowaliśmy i wdrożyliśmy wspólnie z naszymi partnerami z Uniwersytetu Zielonogórskiego. W PKP Energetyka udowadniamy, że efektywna współpraca nauki z biznesem może przynosić realne korzyści - mówi Piotr Obrycki, Kierownik Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.

PKP Energetyka chce też stawiać na wodór

Już realizowany jest projekt, którego celem jest budowa systemu do magazynowania energii opartego o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej.  Instalacja ma zostać uruchomiona już w 2023 roku. Pozwoli jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej.

REKLAMA

Wodór jest zresztą gorącym tematem na kolei. Podczas odbywających się w Berlinie targów Innotrans ogłoszono porozumienie, w ramach którego PKN Orlen zobowiązał się zapewnić paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez PESA lokomotyw manewrowych oraz pociągów pasażerskich.

zdjęcie główne: Longfin Media / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA