Biznes / Patronat medialny

Przyszłość biznesu leży w rękach sztucznej inteligencji

Na konferencji zorganizowanej przez polski oddział firmy Crayon miałem szansę posłuchać ekspertów zajmujących się na co dzień wdrażaniem rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dla biznesu. Jakie wyzwania czekają na firmy w związku z pojawieniem się inteligentnych algorytmów?

Crayon to firma z norweskimi korzeniami, która posiada już 45 biur w różnych zakątkach świata – m.in. w Szwecji, Danii, Finlandii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Islandii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Indiach, Singapurze, Malezji, Australii, Stanach Zjednoczonych. Od niedawna jest obecna także w Polsce i równolegle w jeszcze w 9 krajach regionu CEE.

Crayon zajmuje się doradztwem w zakresie cyfrowej transformacji przedsiębiorstw, pomagając im uzyskać zwroty z inwestycji w technologie informatyczne. Głównym polem zainteresowania firmy jest dostarczanie rozwiązań z zakresu AI i machine learning.

Partnerem Crayona są najwięksi i najważniejsi światowi gracze: Microsoft, IBM, AWS, Oracle, Google czy Facebook. W bieżącym roku przedsiębiorstwo uzyskało tytuł najlepszego partnera globalnego Microsoftu w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Ma również tytuł Azure Expert (Managed Services Provider).

Można więc uznać, że przedstawiciele Crayon całkiem nieźle orientują się w temacie sztucznej inteligencji

Rune Syversen, CEO & Founder Crayon Group

Słuchając prezentacji Rune’a Syversena, Aleksandra Kutowskiego (Vice President CEE Crayon Group) i Zbigniewa Borgosza (Country Manager Crayon Poland), uważny słuchacz mógł wyłapać mnóstwo cennych informacji. Sytuacja przedstawiona przez wyżej wymienione osoby wygląda następująco: funkcjonalność sztucznej inteligencji jest tak wszechstronna, przez co również bardzo opłacalna, że prędzej, czy później, każda firma, chcąc pozostać konkurencyjna w swojej branży, będzie musiała wyposażyć się w inteligentne algorytmy.

Ich wydajność jest bowiem nieoceniona. Niezależnie od branży – ze sztucznej inteligencji korzystają zarówno kardiochirurdzy, jak i hodowcy krów. Największą zaletą algorytmów tego typu jest umiejętność błyskawicznej i bezbłędnej analizy ogromnych zbiorów danych. Nie jest to jednak bynajmniej jedyne zastosowanie algorytmów.

Coraz więcej firm wykorzystuje sztuczną inteligencję do nieco bardziej wyrafinowanych zadań, jak na przykład projektowanie nowych urządzeń i usług (Bosch odgraża się na przykład, że w przeciągu dekady, SI będzie odpowiedzialna za wdrażane projekty). Sektor bankowy z kolei coraz śmielej eksperymentuje ze sztuczną inteligencją w roli doradcy klienta – żaden ludzki specjalista nie jest w stanie konkurować z algorytmem, jeśli chodzi o analizę danych ze wszystkich rynków finansowych. Na dodatek w czasie rzeczywistym.

Michelle Simmons (Chief Marketing and Operations Officer for Central & Eastern Europe at Microsoft) w swoim wystąpieniu przypomniała, że Crayon otrzymał w 2019 r. tytuł Najlepszego globalnego Partnera Microsoft w zakresie AI i ML. Wszytko to pokazuje, że nowy gracz na rynku CEE ma ogromne kompetencje w zakresie wdrożeń AI i ML.

Postęp oznacza zmiany

Coraz szersze zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji oznacza również (r)ewolucję na rynku pracy. Od lat mówi się, że w niektórych zawodach ludzie zostaną zastąpieni przez komputery. Proces ten zaczął się zresztą już jakiś czas temu.

Podczas dyskusji w ramach panelu eksperckiego eksperci z firmy Crayon i ich goście ( Michał Nowik – CIO Italy, CEE, CIS Suez, Łukasz Grzeszczyk Head of IT Recruitment at Hays, Wojciech Życzyński Director of Corporate Market & Partner Chanell Microsoft) przekonywali, że w ogólnym rozrachunku zmiany te będą dla nas korzystne. Owszem, niektóre zawody znikną, ale na ich miejsce pojawią się zupełnie nowe stanowiska, związane z obsługą algorytmów i przygotowywania dla nich odpowiednich zbiorów danych. Dlatego zamiast obawiać się zmian, warto wdrażać je jak najszybciej. Zanim zrobi to konkurencja.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst