Posiadacze Huaweia P20 i P20 Pro mają problem po aktualizacji. System bez certyfikacji Google’a
Najnowsza aktualizacja Androida w smartfonach Huawei P20 i P20 Pro może wywołać spore problemy. U części użytkowników system traci certyfikację Google’a, co sprawia, że telefon przestaje współpracować z Google Pay.
Uwaga. Tekst został zaktualizowany. Odpowiedź Huawei Polska na końcu materiału.
O sprawie poinformował nas czytelnik Łukasz, który zaktualizował swojego Huaweia P20 do najnowszej wersji systemu oznaczonej numerem 9.1.0.311 (C432E7R1P11). Aktualizacja przebiegła tak samo, jak każda wcześniejsza, ale po instalacji pojawił się poważny problem.
Huawei P20 stracił certyfikację Google’a?
Po aktualizacji w ustawieniach telefonu można znaleźć informację mówiącą, że Huawei P20 nie jest certyfikowanym urządzeniem i nie posiada certyfikatu Play Protect. Wiąże się z tym wiele niedogodności.
Bez certyfikatu Play Protect, Google nie dysponuje wynikami testów zgodności z Androidem. Ponadto, jak informuje strona pomocy Google Play, pojawia się szereg niedogodności:
- Urządzenia bez certyfikatu Play Protect mogą nie być bezpieczne,
- Urządzenia bez certyfikatu Play Protect mogą nie otrzymywać aktualizacji systemu Android ani aplikacji,
- Aplikacje Google na urządzeniach bez certyfikatu Play Protect nie są licencjonowane i mogą nie być prawdziwymi aplikacjami Google,
- Aplikacje i funkcje na urządzeniach bez certyfikatu Play Protect mogą działać nieprawidłowo,
- Kopie zapasowe danych na urządzeniach bez certyfikatu Play Protect mogą być tworzone w sposób, który nie jest bezpieczny.
Okazuje się więc, że smartfon bez certyfikatu Gogole’a może mieć aplikacje, które podszywają się pod usługi Google’a, część aplikacji może przestać działać, a do tego aplikacje, jak i system, mogą stracić przyszłe aktualizacje.
U Łukasza od razu pojawił się problem z płatnościami na niecertyfikowanym Huaweiu P20.
Nasz czytelnik zauważył, że po aktualizacji zniknęła możliwość płacenia smartfonem. Usługa Google Pay nie działa, ponieważ smartfon nie spełnia wymagań oprogramowania.
Innymi słowy, Google Pay zachowuje się tak, jak w rootowanych urządzeniach z nieautoryzowaną wersją systemu. Nasz czytelnik kupił swojego Huaweia P20 na wolnym rynku, poza planami operatorów, z oficjalnej polskiej dystrybucji. Smartfon nie był rootowany i nie miał wgrywanego oprogramowania spoza dystrybucji Huaweia. Nie ma więc mowy o nieoficjalnym systemie. Problem jest wywołany aktualizacją OTA bezpośrednio od Huaweia.
Osób takich jak Łukasz jest więcej.
W sieci zaczynają pojawiać się kolejne wątki osób, które straciły certyfikację Google’a po aktualizacji Huawei do najnowszej wersji. Wygląda na to, że sprawa dotyczy zarówno modeli P20, jak i P20 Pro.
Sprawa nie dotyczy wszystkich urządzeń, ponieważ nasz redakcyjny Huawei P20 Pro po aktualizacji działa bezbłędnie i nadal jest certyfikowany. Fora są jednak pełne niezadowolonych użytkowników, których dotknął problem. Poniżej dwa zrzuty ekranu z naszego redakcyjnego P20 Pro.
Felerne wersje oprogramowania to 9.1.0.320 i 9.1.0.311. Póki co jedynym sposobem uniknięcia problemów jest pominięcie aktualizacji. Jeśli problem się pojawi, jedynym sposobem na przywrócenie certyfikatu jest downgrade do poprzedniej wersji systemu.
Czy to pierwsze efekty sporu na linii Trump - Huawei?
Brak certyfikacji Google’a od razu przywodzi na myśl toczący się spór pomiędzy Huaweiem a administracją Trumpa. Huawei trafił na czarną listę, co ma skutkować zerwaniem współpracy z amerykańskimi podmiotami, w tym z firmą Google odpowiedzialną za Androida. 19 sierpnia zawieszenie współpracy zostało odroczone o 90 dni.
Sądząc po opiniach właścicieli P20 i P20 Pro dotkniętych problemem, wygada na to, że cała sytuacja może być niefortunnym zbiegiem okoliczności. Możliwe, że Huawei udostępnił aktualizację OTA przedwcześnie, zanim pozyskał obowiązkową certyfikację Google’a.
Jeżeli sprawa nie zostanie szybko naprawiona stosowną łatką, może to oznaczać, że problemu Huaweia zaczynają dotykać użytkowników smartfonów tej firmy. Byłaby to katastrofalna informacja.
O komentarz do sprawy poprosiliśmy polski oddział Huawei. Na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania. Jeżeli otrzymamy komentarz, zaktualizujemy wpis.
Aktualizacja.
Biuro prasowe Huawei odpowiedziało na zadane przez nas pytania. Oto stanowisko firmy: