REKLAMA

Ten smok-potwór będzie budował najdłuższą podwodną trasę kolejową na świecie

Państwo Środka słynie z ambitnych projektów infrastrukturalnych. Tym razem Chiny chcą zadziwić świat, budując jeden z najdłuższych podmorskich tuneli kolejowych. Ma on połączyć kontynentalną część kraju z wyspą Zhoushan, a jego długość wyniesie ponad 16 km.

Ten smok-potwór będzie budował najdłuższą podwodną trasę kolejową na świecie
REKLAMA

W Chinach z linii montażowej zjechała potężna maszyna do drążenia tuneli. Z tej okazji pomalowano ją w niezwykły motyw smoka. Sam sprzęt też jest wyjątkowy. Maszyna zostanie wykorzystana przy drążeniu tunelu podmorskiego Jintang dla linii kolejowej Ningbo-Zhou. Ma być to jeden najdłuższych na świecie tuneli podmorskich dla kolei dużych prędkości, który umożliwi podróż koleją między wyspą Zhoushan, trzecią co do wielkości wyspą Chin, a wschodnim wybrzeżem kraju.

REKLAMA

Smocze wiertła to klucz do sukcesu

Tarcza do drążenia tunelu ma średnicę 14,57 m. Tunel będzie miał długość około 16 km i biec będzie 70 m pod dnem morza. Linia kolejowa Ningbo-Zhou ma łączną długość 77 km, a po zakończeniu projektu umożliwi podróż szybką koleją z prędkością 410 km/h. Podróż linią trwać będzie niespełna pół godziny,

Nowe wiertło zaprezentowane przez Chiny. Fot. Dziennik Ludowy

Aby zrealizować ten imponujący projekt, Chiny opracowały i zbudowały dwie nowe, gigantyczne maszyny drążące. Maszyny te, inspirowane i ozdobione smoczymi motywami z chińskiej mitologii, mają być w stanie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych dna morskiego i przebić się przez aż 16 różnych warstw skał.

Sztuczna inteligencja pomoże kopać

Budowa tunelu to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale również technologiczne. Chiny planują wykorzystać szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak sztuczna inteligencja do monitorowania i optymalizacji procesu drążenia tunelu, bezzałogowe statki do transportu urobku i odnawialne źródła energii do zasilania budowy.

Więcej o wielkich chińskich projektach przeczytasz na Spider`s Web:

Prace nad budową tunelu mają rozpocząć się w 2025 r. Cały projekt ma zostać ukończony do 2035 r. Budowa najdłuższego podmorskiego tunelu kolejowego na świecie to ambitny projekt, który może zmienić sposób podróżowania w najgęściej zaludnionych terenach Państwa Środka. Chiny po raz kolejny udowadniają, że są potęgą technologiczną i nie boją się wyzwań.

Chińskie koleje dużych prędkości

REKLAMA

Chiny są światowym liderem w dziedzinie kolei dużych prędkości. W 2024 r. sieć chińskich kolei dużych prędkości (HSR) liczy ponad 40 000 km, co stanowi ponad połowę wszystkich linii HSR na świecie. Pociągi kursują z prędkością do 350 km/h, co pozwala na szybkie i komfortowe podróżowanie na duże odległości.

Dla przykładu podróż z Pekinu do Szanghaju, licząca 1317 km, zajmuje zaledwie 4,5 godz. Sieć HSR obejmuje większość dużych chińskich miast, a jej rozbudowa wciąż trwa. Planowane jest oddanie do użytku kolejnych 10 000 km linii HSR do 2030 r.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA