Sprzedaż Vision Pro zgodna z oczekiwaniami. Tyle urządzeń już zakupiono
Za nami pierwsze 10 dni obecności Vision Pro na rynku. Pomimo długiego czasu oczekiwania na dostawę, Apple sprzedał już ponad 200 tys. urządzeń. Jednak dalsza sprzedaż prawdopodobnie nie utrzyma się na dotychczasowym poziomie.
Apple Vision Pro, całkowicie nowy produkt w ofercie Apple'a, od początku wzbudzał zainteresowanie. A to ze względu nie tylko na bycie produktem zupełnie odmiennym od iPhone'a, iPada, komputerów Mac czy Apple Watcha, "robienie konkurencji" zestawom VR, ale także ze względu na koszt. Cena 3500 dol. (ok. 14,1 tys. zł) jest zaporowa również w Stanach Zjednoczonych, które są obecnie jedynym rynkiem dystrybucji urządzenia.
Mimo to, sprzedaż Vision Pro w pierwszym tygodniu jest zgodna z oczekiwaniami. Lecz, jak potwierdzają przecieki, obecna sytuacja pokazuje, że Apple ma problemy z podażą Vision Pro.
Vision Pro sprzedaje się jak umiarkowanie ciepłe bułeczki. Na razie
Z informacji, które pozyskał serwis MacRumors wynika, że Apple sprzedało już ponad 200 tys. zestawów Vision Pro.
Z kolei analityk Ming-Chi Kuo, znany z publikowania zarówno przecieków, jak i analiz sytuacji koncernu w Cupertino, na podstawie informacji z azjatyckich źródeł w łańcuchu dostaw, opublikował w zeszłym tygodniu informacje jakoby w samym dniu premiery – 19 stycznia – złożono zamówienia na około 160-180 tys. urządzeń.
W dniu premiery urządzenia z dostawą do domu wyprzedały się w zaledwie kilka godzin. Podobnie z opcją odbioru urządzenia bezpośrednio w sklepie – w tym wariancie możliwość zakupu Vision Pro zniknęła kilka godzin później. Tak więc nie jest zaskoczeniem, że początkowe zainteresowanie Vision Pro zaczęło nieco słabnąć po początkowym napływie zamówień.
Jednak nie oznacza to, że Apple ma powody do radości. Jak mówi Kuo, czas wysyłki pozostał niezmieniony 48 godzin po otwarciu zamówień przedpremierowych. Analityk wskazuje, że początkowy popyt na niszowy produkt może szybko spaść po złożeniu zamówień przez fanów i entuzjastów technologii, którzy – w przeciwieństwie do zwykłych użytkowników – są skłonni poczekać na przewidywaną dostawę w ciągu 5 do 7 tygodni.
Popularne modele iPhone'a również wyprzedają się natychmiast po złożeniu zamówienia w przedsprzedaży, a czas wysyłki wydłuża się do kilku tygodni w ciągu kilku godzin. Jednak w przeciwieństwie do Vision Pro, czas wysyłki modeli iPhone'a zwykle stopniowo skraca się w czasie od 24 do 48 godzin po otwarciu zamówień przedpremierowych. Co wskazuje, że popyt [na iPhone'y] rośnie nawet po początkowej wyprzedaży
- wyjaśnia Ming Chi-Kuo.
Remedium na problemy w łańcuchu dostaw Vision Pro ma być praca w czasie świąt (przede wszystkim podczas Chińskiego Nowego Roku, celebrowanego przez Chiny i Tajwan) przez pracowników przedsiębiorstw biorących udział w procesie produkcyjnym tego sprzętu. Według Kuo, mimo to trudno będzie nadgonić dotychczasowe opóźnienia, biorąc pod uwagę, że już teraz firmy pracują bez przerwy i z licznymi nadgodzinami, by sprostać popytowi na produkt Apple'a.
Obecnie Apple oczekuje sprzedaży na poziomie 500 tys. zestawów Vision Pro w ciągu pierwszego roku na rynku, jednak analitycy są bardziej ostrożni i przewidują sprzedaż na poziomie 400 tys. urządzeń do końca roku. Na oficjalną premierę Vision Pro w sklepach – zaplanowaną na 2 lutego – Apple planuje przygotować od 60 do 80 tys. egzemplarzy Vision Pro.
Więcej na temat Apple Vision Pro: