REKLAMA

Kupa innowacji. Brytyjska firma wie, jak przerobić ludzkie odchody na paliwo lotnicze

Jakość uzyskanego innowacyjną metodą paliwa jest niemal identyczna do tego, jakie jest stosowane przez linie lotnicze w komercyjnych odrzutowcach. A niejako przy okazji bardzo korzystnie wpływa na ślad węglowy.

paliwo lotnicze ludzkie odchody
REKLAMA

Ekologiczne paliwo lotnicze od firmy Firefly Green Fuels jest całkowicie wolne od paliw kopalnych i jest produkowane z ludzkich odchodów. Co więcej, omawiane paliwo charakteryzuje się o 90 proc. niższym śladem węglowym w porównaniu z paliwem stosowanym obecnie w lotnictwie. Nie są to przy tym czcze przechwałki: rewelacje brytyjskiej firmy zostały już potwierdzone przez niezależne firmy badawcze.

Projekt jest efektem grantu w kwocie dwóch milionów funtów, jakie firma otrzymała od brytyjskiego departamentu transportu. Firefly Green Fuels twierdzi też, że jej produkt przeszedł już większość wymaganych przez branżę badań i spodziewa się uruchomić masową produkcję w przeciągu najbliższych pięciu lat. Ma też już pierwszego stałego klienta: Firefly Green Fuels ma być od 2028 r. jednym z głównych dostawców paliwa dla Wizz Air.

REKLAMA

Interesujesz się ekologią? Nie przegap tych tekstów:

REKLAMA

Samoloty napędzane ludzkimi odchodami.

Na dziś Firefly Green Fuels pozyskuje ludzki kał od brytyjskich firm zajmujących się odprowadzaniem ścieków. Uzyskany materiał poddawany jest skraplaniu hydrotermalnemu, a następnie dalszej obróbce. Jak twierdzi firma, materiał ten może być też relatywnie łatwo przerobiony na nawóz przy użyciu podobnego procesu technologicznego, tym niemniej skupia całe swoje wysiłki na paliwie. W efekcie może się pochwalić paliwem o łącznym wskaźniku emisji 7,97 gCO²e/MJ - znacznie poniżej zakresu 85-98 gCO²e/MJ wymaganego przez aktualne przepisy.

Produkcja paliwa trwa kilka dni, zamiast jak w przypadku paliw kopalnych kilka milionów lat. Trudno też narzekać na niedobór surowca, jakim jest ludzki kał. Firefly Green Fuels nie chce jednak mówić o kosztach samego procesu technologicznego, więc nie jest jasne, jak jego cena będzie się miała do ceny tego bazującego na ropie naftowej. Trzymamy jednak kciuki za wszelkie możliwe optymalizacje - wszak każdy z nas może teraz zostać ważnym elementem lotniczych podróży.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-24T20:28:48+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T18:34:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:33:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T17:22:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T16:35:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:46:32+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T14:00:15+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:40:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T12:03:07+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T11:39:29+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T08:29:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T07:11:23+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-24T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T21:46:01+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T20:41:48+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:57:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:35:11+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T19:00:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:42:50+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T18:13:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-23T17:17:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA