Airbus zaprezentował kabinę pasażerską przyszłości. W samolocie jak w lesie
Podróżowanie samolotem to nie tylko sposób na dotarcie z punktu A do punktu B, ale także doświadczenie, które ma wpływ na nasze samopoczucie, nastrój i emocje. Dlatego Airbus, największy producent samolotów na świecie, postanowił zaprezentować swoją wizję przyszłości kabiny pasażerskiej, która ma być nie tylko komfortowa i przyjazna dla podróżnych, ale także zrównoważona i ekologiczna.
Jeśli lubisz latać samolotem to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Podróżowanie samolotem ma się mocno zmienić. Będzie dużo wygodniej. Fotele mają być większe, a między nimi ma być więcej miejsca. Na szybach okien będą wyświetlać się różne dane - godzina, położenie samolotu, temperatura, prognoza pogody. Jednym dotknięciem palca będzie można je zasłonić.
Dach także ma być przeszklony, pozwalając podziwiać pasażerom niebo. Kabina ma być lekka, przestronna i przytulna. Z przodu samolotu ma znajdować się wewnętrzny taras widokowy, z panoramicznym oknem.
Airbus Airspace Cabin Vision 2035+ to koncepcja kabiny samolotu, która ma być nie tylko komfortowa i przyjazna dla podróżnych, ale także zrównoważona i ekologiczna. Ma być zbudowana w ciągu najbliższej dekady. Celem jest stworzenie przestrzeni, która będzie sprzyjać zarówno środowisku, pasażerom, jak i całej branży lotniczej. Airbus chce osiągnąć to poprzez zmianę całego systemu projektowania i produkcji, opierając go na cyfrowych procesach i narzędziach, strukturach bionicznych (zbliżonych np. do drzew) i filozofii projektowania cyrkularnego.
Na czym polega projektowanie cyrkularne?
Projektowanie cyrkularne to podejście, które zakłada eliminację odpadów i zanieczyszczeń oraz obieg zamknięty produktów i materiałów. Oznacza to, że wszystko, co jest używane w kabinie samolotu, ma być łatwe do naprawy, ponownego użycia lub recyklingu. Kabina samolotu według Airbusa ma być lekka, przestronna i przytulna. Airbus chce wykorzystać lżejsze materiały i wzory, które mogą zmniejszyć wagę kabiny nawet o 40 proc. Wpłynie to na mniejsze zużycie paliwa.
Airbus chce również zapewnić pełną transparentność na temat wpływu środowiskowego części. Dane o materiałach mają być również łatwo dostępne dla pasażerów za pomocą kodów QR, które będą informować o ich pochodzeniu i wpływie na środowisko. Kabina ma być również wyposażona w nowe rozwiązania technologiczne takie jak inteligentne okna, interaktywne ekrany czy systemy oświetlenia dostosowane do nastroju.
Jak będzie wyglądać obsługa pokładowa według Airbusa?
Obsługa pokładowa według Airbusa ma być również bardziej zrównoważona i dopasowana do potrzeb pasażerów. Airbus chce wprowadzić nowe opcje cateringu, które będą ograniczać marnowanie żywności i wagę sprzętu do serwowania jedzenia nawet o 15 proc.
Na przykład na lotach długodystansowych pasażerowie będą zamawiać posiłki z góry, a na lotach krótkodystansowych będą odbierać przekąski na bramce przed wejściem na pokład. Ponadto Airbus chce wykorzystać wodę w sposób bardziej efektywny. Na przykład woda użyta w umywalce w łazience będzie ponownie wykorzystywana do spłukiwania toalet.
Do 2025 roku Airbus chce zapewnić pełną transparentność na temat wpływu środowiskowego części oraz oferować opcje kabiny o obniżonej emisji CO2. Do 2030 roku zamierza wprowadzić nowe rozwiązania i materiały o niskim wpływie na CO2, a do 2035 roku chce zintegrować następną generację kabin w samolocie napędzanym wodorem.