Exatel zapowiada rewolucję w telekomunikacji. Polacy chcą wywrócić zastany stolik
Polski operator za kilkanaście dni ogłosi szczegóły technologii SDN, która powstała w firmie od zera. - Na rynku mamy obecnie do czynienia z technologiczną stagnacją. Firmy stawiają głównie na optymalizację posiadanych zasobów. My de facto redefiniujemy telekomunikację, a w wybranych obszarach wymyślamy ją na nowo - mówi Michał Szczęsny z Exatela.
Do tej pory to różnego rodzaju dedykowany hardware, czyli fizyczne urządzenia definiowały strukturę sieci telekomunikacyjnej. Każde takie urządzenie ma swoje oprogramowanie i swoje ustawienia. Zmiana konfiguracji jednego z nich lub wprowadzenie dodatkowej funkcji w sieci często wymagało wprowadzania osobnej zmiany w każdym z urządzeń sieciowych. I często wyglądało to tak, że monter fizycznie musiał pojechać do urządzenia i je przeprogramować. Albo wymienić na zupełnie nowe z nowymi funkcjami.
Zastany porządek sieci składa się z kilku elementów. O światłowodach i 5G słyszał już chyba każdy. O łączności satelitarnej w ostatnich latach znów zrobiło się głośno za sprawą Starlinków Elona Muska. W grze są jeszcze gracze chmurowi tacy jak Amazon, Microsoft czy Google. Do pełnego krajobrazu należy jeszcze doliczyć... koszta. Rosnące, więc trzeba je ciąć, a zatem optymalizować to, co już jest.
Exatel zapowiada, że wywróci stół do góry nogami za pomocą technologii SDN. Stawia ona na oprogramowanie jako mózg wszystkiego. To z niego zdalnie można sterować całą siecią. Jeśli więc sieć potrzebuje jakiegoś nowego komponentu, funkcjonalności, buduje się ją na poziomie oprogramowania, a nie poprzez wprowadzanie zmian w fizycznym sprzęcie, np. w światłowodach czy routerach. Przysłowiowy monter nie musi więc jeździć do urządzeń.
SDN, czyli nowy rozdział w telekomunikacji
SDN (Software-Defined Networking), czyli programowalna sieć komputerowa, stanowi centrum zarządzania, a urządzenia - interfejsy fizyczne, układy ASIC, NPU - stają się jedynie “podwykonawcami”. Michał Szczęsny, dyrektor biura architektury i planowania sieci w Exatelu, porównuje programowalność sieci SDN do smartfona: - Po wyciągnięciu go z pudełka potrafi co najwyżej dzwonić, ale w ciągu dwóch godzin użytkownik instaluje na nim różne aplikacje i dostosowuje go do swoich potrzeb. Podobnie w SDN: sprzęt jest zunifikowany, ale całość personalizujemy na potrzeby klienta za pomocą oprogramowania, sterownika tych urządzeń.
Takie centralne zarządzanie siecią ma pozwolić na dużo szybszą reakcję w razie potrzeby wprowadzenia zmian w sieci na życzenie klienta. Co to za życzenia? Exatel wyjaśnia to obrazowo, choć z pewną dozą fantazji: “Niewiele jest technologii, które potrafiłyby szybko zwiększyć dostępność i jakość usług telekomunikacyjnych w odpowiedzi na takie zjawiska w świecie IoT jak ogólnopolski zlot pralek automatycznych, korek na autostradzie czy mecz piłkarski użytkowników sensorów telemedycznych".
Rozwiązanie przeznaczone jest dla klientów biznesowych, bo taką działalnością zajmuje się Exatel. Jako operator sieci telekomunikacyjnej obsługuje takie firmy jak międzynarodowi operatorzy AT&T czy Verizon oraz polskie organizacje państwowe, w tym m.in. Ministerstwo Obrony Narodowej.
Szczegóły technologii SDN zostaną przedstawione podczas dwudniowej imprezy Exatel Telco Summit, która odbędzie się 31 maja i 1 czerwca w The Tides w Warszawie. Więcej o imprezie można znaleźć na jej stronie internetowej.
Zdjęcie główne: metamorworks/Shutterstock