REKLAMA

Facebook: gdyby nie reklamy, nasz serwis byłby płatny

Kilka dni temu przy próbie wejścia na mój profil na Facebooku wyskoczyło mi powiadomienie, że Facebook chciałby mi wytłumaczyć po co są reklamy w serwisie. Zgodziłem się, zajrzałem do tego i… kilka rzeczy z lektury tej wielce interesującego materiału przykuło moją uwagę. 

Facebook: gdyby nie reklamy, nasz serwis byłby płatny
REKLAMA

Czy wiesz, że gdyby nie reklamy Facebook byłby płatny? Tak właśnie mówi sam Facebook: "Dzięki reklamom Facebook może pozostać bezpłatny. Obsługa serwisu kosztuje aktualnie ponad miliard dolarów rocznie, a środki te pozyskujemy głównie z opłat za reklamy". Ciekawa to deklaracja; ciekawa o tyle, że hipotetycznie zakładając, gdyby Facebook wyłączył reklamy, to zmuszony byłby wdrożyć opłaty za korzystanie z serwisu. Ciekawe ilu z ponad 800 mln ludzi na świecie zdecydowałoby się opłacać dostęp do swojego konta na Facebooku.

 class="wp-image-29824"
REKLAMA

Jeszcze ciekawiej jest jednak w części "najpopularniejsze pytania", gdzie Facebook tłumaczy między innymi to, czy sprzedaje dane osobowe i adresowe użytkowników swojego serwisu. "Nie, Facebook nie sprzedaje danych osobistych użytkowników. Zamiast tego Facebook zarabia na wyświetlaniu reklam" - informuje Facebook i trzeba przyznać, że jest to dość odważna deklaracja. Nie tak dawno przecież w mediach przewijała się dyskusja na temat tego, czy aby informacji generowanych z "lubię to", Facebook nie sprzedaje do największych mediów świata. Tutaj mamy jasną, kontrującą deklarację. Czarno na białym.

 class="wp-image-29825"

"Sprzedaż informacji użytkowników w rzeczywistości nie opłacałaby się Facebookowi. A oto dlaczego: Facebook został stworzony, aby pomóc ludziom w kontaktowaniu się ze znajomymi i dzieleniu się z nimi informacjami i treściami. Jeśli użytkownicy nie będą czuli, że mają kontrolę nad tym, kto widzi udostępniane przez nich rzeczy, będą mniej korzystali z Facebooka i udostępniali znajomym mniej informacji, co wpłynie negatywnie na Facebooka i jego użytkowników" - tłumaczy się Facebook i tu również nie sposób nie odnieść tych słów do problemów z należytą ochroną udostępnianych przez użytkowników serwisu treści, do czego nie tak dawno oficjalnie przyznawał się Mark Zuckerberg.

 class="wp-image-29826"

Ciekawą odpowiedź można również znaleźć na pytanie: Nigdy nie klikam na reklamy, dlaczego więc firmy płacą Facebookowi za ich pokazywanie? "Firmy chcą dotrzeć ze swoim komunikatem do odpowiednich osób i dlatego płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam osobom, które mogą być zainteresowane ich produktem lub usługą, niezależnie od tego, czy te osoby klikną reklamę, czy nie".

 class="wp-image-29827"
REKLAMA

Zdaje się, że te firmy całkiem nieźle płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam - według ostatnich prognoz firmy eMarketer, przychody Facebooka sięgnęły 3,8 mld dol. w 2011 r. Według tego samego domu analitycznego, rok wcześniej było to 1,8 mld dol. Spekuluje się, że reklamy generują ponad 80% przychodów firmy, więc jeśli przyjąć dane eMarketer za dobrą monetę - w 2011 r. było to ok 3,1 mld dol.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T20:04:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T20:00:51+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T19:39:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:58:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:34:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:48:09+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:21:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:22:07+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:01:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T11:50:31+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T10:43:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T09:00:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T07:46:15+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA