Boty nas ogłupiają. Są jednoznaczne naukowe dowody
Czy sztuczna inteligencja nas rozleniwia? Nowe badania przeprowadzone przez MIT rzucają cień na entuzjazm związany z powszechnym wykorzystaniem narzędzi AI, szczególnie przez młode osoby.

Zespół naukowców z MIT Media Lab, Wellesley College i MassArt przeanalizował wpływ narzędzi AI na mózg. Badani zostali podzieleni na 3 grupy: jedna korzystała wyłącznie z ChatGPT, druga z wyszukiwarki Google, a trzecia pisała bez żadnych pomocy. Równolegle monitorowano ich aktywność mózgową za pomocą EEG.
Autorzy korzystający z AI wykazywali mniejsze zaangażowanie poznawcze
Wyniki badań były zaskakujące. Osoby korzystające z AI wykazywały najsłabsze zaangażowanie poznawcze, miały większe problemy z zapamiętaniem treści swoich tekstów i rzadziej czuły się autorami tego, co stworzyły. Z kolei osoby piszące z głowy miały najbardziej złożone i aktywne wzorce pracy mózgu.
Badani używający ChatGPT mieli trudności z cytowaniem lub podsumowywaniem własnych prac, nawet chwilę po ich ukończeniu. Mniejsze poczucie bycia autorem danych treści naukowcy określili jako poznawcze zrzucanie ciężaru na AI. Sugeruje to, że im więcej pracy wykonuje za nas algorytm, tym mniej wysiłku wkładamy w myślenie i zapamiętywanie.
Prace pisane z głowy cechowały się większą różnorodnością językową
Choć prace stworzone z pomocą AI były o wiele bardziej uporządkowane i poprawne gramatycznie, wykazywały pewną schematyczność i powtarzalność. Z kolei eseje pisane samodzielnie cechowała większa różnorodność językowa i wyższy poziom refleksji.
Przeczytaj także:
Badanie udowadnia, że z narzędzi AI można korzystać, ale nie można zapominać o autorefleksji i o samodzielnym myśleniu. Sztuczna inteligencja może być szczególnie zdradliwa w przypadku uczniów i studentów, którzy przede wszystkim powinni przyswajać wiedzę, a nie wyręczać się chatbotami i odpowiednimi promptami. Choć AI może być wartościowym wsparciem w nauce, zbyt wczesne i zbyt szerokie udostępnienie takich technologii może hamować rozwój najważniejszych kompetencji, czyli sztuki krytycznego myślenia, samodzielności intelektualnej i zdolności do analizowania. Jeśli młodzi ludzie nauczą się jedynie korzystać z gotowych odpowiedzi generowanych przez algorytm, to przestaną trenować własny umysł.
*Źródło zdjęcia głównego: Rawpixel.com/shutterstock.com