CPK jak panna na wydaniu. Spółka szuka pomocy w finansowaniu
CPK szuka partnera, który wspomoże etap procesu przygotowawczego do budowy. Potrzebni są specjaliści i doradcy, którzy opracują model finansowania całego projektu. W grze jest ponad 131 mld zł.

CPK przeanalizuje propozycje złożone przez takie podmioty jak Rothschild, EY w duecie z Santander Bank, PwC we współpracy z BNP Paribas, Lazard z Pekao Investment Banking oraz DC Advisory. Zadania, jakie staną przed zwycięzcą, obejmą m.in. prowadzenie rozmów z instytucjami finansującymi, doradztwo przy konstrukcji instrumentów dłużnych, a także nadzór nad realizacją umów kredytowych.
Rozważanych jest wiele scenariuszy
Marcin Michalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za finanse, potwierdził, że spółka rozważa wiele możliwości finansowania projektu, nie ograniczając się wyłącznie do klasycznych źródeł kapitału. W grę wchodzą nie tylko tradycyjne kredyty bankowe i emisje obligacji, lecz także mniej oczywiste instrumenty, takie jak gwarancje agencji kredytów eksportowych, które mogą odegrać istotną rolę w przyciągnięciu międzynarodowych partnerów i instytucji finansowych.
W procesie pozyskiwania współfinansowania dla tak dużej inwestycji, jaką jest budowa lotniska, bierzemy pod uwagę wszystkie realnie możliwe instrumenty dłużne m.in. kredyt i obligacje, a także potencjalnie dostępne mechanizmy wsparcia, w tym m.in. gwarancje ze strony agencji kredytów eksportowych. Wybór rzetelnego doradcy uporządkuje i ułatwi pozyskanie niezbędnych środków. – mówi Marcin Michalski
Terminal pasażerski – osobny przetarg na ogromną skalę
Równolegle z poszukiwaniem doradcy finansowego, CPK ogłosił postępowanie przetargowe na wykonawcę terminala pasażerskiego. Wartość tego zamówienia szacuje się na ponad 5 mld zł – to największe zadanie inwestycyjne w tegorocznym kalendarzu spółki. Zakończenie budowy planowane jest na 2031 r., a podpisanie umowy z wykonawcą przewidziano na 2026 r.
W grze ponad 131 mld zł
Projekt CPK zakłada powstanie centralnego lotniska zlokalizowanego między Warszawą a Łodzią, które w fazie początkowej będzie mogło obsłużyć nawet 34 mln pasażerów rocznie. Istotnym komponentem inwestycji jest także integracja z systemem Kolei Dużych Prędkości, dzięki czemu CPK stanie się nowym sercem transportowym Polski. Start prac budowlanych planowany jest na 2026 r., a ukończenie i certyfikacja infrastruktury lotniskowej ma nastąpić w 2031 r. Rok później projekt wejdzie w fazę operacyjną. Koszt całego przedsięwzięcia do momentu uruchomienia oszacowano na ponad 131 mld zł.
Przeczytaj także:
Jeśli CPK zostanie wybudowany w takich założeniach, jakie znamy obecne, będzie to projekt, który z całą pewnością zmieni codzienność Polaków. Pozwoli znacznie szybciej podróżować pomiędzy największymi miastami i sprawi, że będziemy mieć do dyspozycji znacznie więcej połączeń kolejowych oraz lotniczych. Warto śledzić wszystko, co związane z CPK, bo port może naprawdę zmienić nasze codzienne życie.
*Źródło grafiki wprowadzającej: CPK.PL