REKLAMA

Ikony polskiej architektury się sypią albo są zasłaniane reklamami. Czas to zmienić

„Centralny nie powinien być tandetnym słupem ogłoszeniowym” – mówią przedstawiciele Miasto Jest Nasze. Niestety to częsty problem, bo nie jesteśmy w stanie docenić ważnych ikon architektury.

Ikony polskiej architektury się sypią albo są zasłaniane reklamami. Czas to zmienić
REKLAMA

W grudniu obchodziliśmy 49 urodziny warszawskiego dworca Centralnego. Kiedy był otwierany, robił wrażenie w całej Europie, stając się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów.

REKLAMA

- Otwarcie Warszawy Centralnej było wydarzeniem, bo nie tylko pasażerowie zjawili się tu pierwszy raz 5 grudnia 1975 roku, ale warszawiacy ciekawi nowoczesnej budowli. Zachwycały ruchome schody, automatyczne drzwi, elegancka przestrzeń. Były nieznane wcześniej wózki bagażowe, monitoring TV, automatyczna informacja pasażerska – opisywał rzecznik przewoźnika, Maciej Dutkiewicz.

Przy okazji urodzin wspomniano rozmowę z architektem warszawskiego dworca. Arseniusz Romanowicz podkreślał, że „dworzec musi być tak zaprojektowany, by ktoś, kto po raz pierwszy znajdzie się tutaj, łatwo i szybko zorientował się w rozkładzie”.

Co powiedziałby Arseniusz Romanowicz, gdyby zobaczył dziś najważniejszy dworzec w kraju? – pyta Miasto Jest Nasze

Społecznicy zwracają uwagę, że dawny symbol nowoczesności dziś straszy reklamami na elewacji. Kiepsko to wygląda, biorąc pod uwagę przypadające w tym roku okrągłe 50. urodzin.y

[Reklamy] nie tylko szpecą budynek, ale też odciągają uwagę od jego wyjątkowej formy. Centralny nie powinien być tandetnym słupem ogłoszeniowym – to ważny punkt miasta, który zasługuje na estetyczny porządek. (…) Pora skończyć z tą wieczną prowizorką i chaosem estetycznym. Stolica zasługuje na swój główny dworzec, który będzie wizytówką miasta – czystą, bezpieczną, funkcjonalną i z ucywilizowanym placem dworcowym przed wejściem. Dziś mamy nieokiełznany parking.

Miasto Jest Nasze zwróciło się z apelem do PKP PLK, PKP Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, by w końcu zadbano o „fenomenalny modernistyczny zabytek naszego miasta”.

Mamy problem z dbaniem o zabytki

Niedawno na Spider’s Web pisaliśmy o planowanym wyburzeniu i odtworzeniu schodów i tarasów przy Spodku. Dobrze, że prace są planowane, szkoda tylko, że doszło do zaniedbań. Jak wykazała ekspertyza z 2023 r., uszkodzeń było wiele i to poważnych. A mówimy przecież o Spodku – charakterystycznym budynku, chlubie nie tylko Katowic i Śląska, ale całej Polski.

Nie trzeba nawet pytać, ile mniej znanych, niedocenionych i zapomnianych budynków nieodwracalnie niszczeje. Potem łatwo będzie podjąć decyzję o rozbiórce – w końcu niezadbane, niebezpieczne, stwarzające zagrożenie. I proszę, już miejsce na parking.

REKLAMA

Pocieszać można się tym, że Spodkowi i Centralnemu raczej to nie grozi. Zmiany jednak są potrzebne: większa ochrona i dbanie, by do takich sytuacji nie dochodziło. Czasami naprawdę niewiele trzeba, by niepozorny stary budynek zyskał nowy blask. Wystarczy zacząć od zdjęcia reklam.

Zdjęcie główne: PaulSat / Shutterstock.com

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-21T21:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-21T12:14:47+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T17:41:10+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA