Wyrzuć klawiaturę, kup długopis
Badania naukowe od dawna wskazują, że pisanie ręczne przynosi znaczące korzyści w porównaniu z pisaniem na klawiaturze. Chodzi tu zwłaszcza o uczenie się, zapamiętywanie i kreatywność. Teraz naukowcy z Norwegii odkryli dlaczego tak jest badając podstawowe sieci neuronowe zaangażowane zarówno w pisanie ręczne, jak i przy użyciu klawiatury.
Pisanie na klawiaturze może być szybsze niż ręczne, ale jest mniej stymulujące dla mózgu. Naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii po przebadaniu aktywności mózgu 36 studentów uniwersytetu ustalili, że pismo odręczne może poprawić uczenie się i pamięć.
Na początku eksperymentu studentom kazano albo pisać słowa za pomocą pióra cyfrowego na ekranie dotykowym albo wpisywać te same słowa za pomocą klawiatury. Kiedy słowo pojawiło się na ekranie przed nimi mieli 25 sekund na napisanie lub wpisanie go w kółko.
Pisanie ręczne kontra klawiatura
W międzyczasie wszyscy mieli założone czepki z elektrodami, które mierzyły ich fale mózgowe. 256 elektrod przymocowanych do skóry głowy rejestrowało sygnały elektryczne, w tym to, gdzie komórki mózgowe były aktywne i jak różne rejony mózgu komunikowały się ze sobą.
Jak twierdzi Audrey van der Meer, badaczka mózgu z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii i współautorka badania:
Pokazujemy, że podczas pisania ręcznego wzorce połączeń są znacznie bardziej rozbudowane niż podczas pisania na klawiaturze. Wiadomo, że taka rozległa łączność mózgu ma kluczowe znaczenie dla tworzenia pamięci i kodowania nowych informacji, a zatem jest korzystna dla uczenia się. Naszym głównym odkryciem było to, że pisanie odręczne aktywuje prawie cały mózg w porównaniu do pisania na maszynie, które prawie nie aktywuje mózgu jako takiego. Mózg nie jest zbytnio obciążony podczas naciskania klawiszy na klawiaturze, w przeciwieństwie do ręcznego tworzenia liter.
Więcej o najnowszych osiągnięciach medycyny przeczytasz tutaj:
Badanie wykazało, że pisanie ręczne wymaga komunikacji między korą wzrokową, czuciową i ruchową mózgu. Osoby piszące piórem cyfrowym musiały sobie wizualizować litery, a następnie wykorzystywać umiejętności motoryczne do kontrolowania ruchu dłoni podczas pisania.
W trakcie pisania ręcznego litera „A” będzie wyglądać zupełnie inaczej niż „B” i przez to wymagać będzie zupełnie innego wzorca ruchu. Z kolei pisanie na klawiaturze wymaga generalnie tych samych ruchów. Bez względu na kształt litery kliknięcie w klawisz odbywa się przecież tak samo. W rezultacie badanie wykazało, że pisanie na klawiaturze wymagało od badanych mniejszej aktywności mózgu w korze wzrokowej i ruchowej.
Pisanie ręczne wzmaga aktywnośc mózgu
Wcześniejsze badania przeprowadzone przez van der Meer na dzieciach i młodych dorosłych wykazały, że mózgi ludzi są bardziej aktywne podczas pisania ręcznego niż podczas pisania na klawiaturze. Także badanie przeprowadzone w 2017 r. na Uniwersytecie Indiana w USA wykazało, że pisanie ręczne może łączyć w sobie umiejętności wizualne i motoryczne, co może pomóc dzieciom w lepszym rozpoznawaniu liter.
Mimo to trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy i w jaki sposób aktywność mózgu zarejestrowana w ramach nowego badania może przełożyć się na rzeczywistą poprawę uczenia się lub pamięci. Przyszłe badania, jakie są planowane, będą miały za zadanie określić, czy faktycznie uczniowie pamiętają więcej gdy piszą ręcznie.