REKLAMA

Laptop MSI Cyborg 15 A12V: niedrogi, wydajny i można na nim pograć w Cyberpunka

Dzięki wsparciu układów GeForce RTX serii 4000, laptopy zyskały naprawdę potężną broń. Nawet najmniej wydajny przedstawiciel tej rodziny umożliwia rozgrywkę w Cyberpunka 2077 z raytracingiem. Nie ściemniam, bo sam to sprawdziłem - zobaczcie sami.

MSI Cyborg 15 A12V recenzja
REKLAMA

Polujesz na gamingowego, ale niedrogiego laptopa? Najlepiej wyposażonego w układ graficzny GeForce RTX serii 4000, bo masz ochotę na konkretne przyśpieszenie w grach dzięki DLSS 3? Taki model właśnie trafił w moje ręce, a jest to MSI Cyborg 15 A12V z układem graficznym GeForce RTX 4050.

REKLAMA

Trzeba przyznać, że NVIDIA nie zasypia gruszek w popiele i ciśnie na implementację DLSS 3 w coraz większej liczbie gier. Jest to technologia ekskluzywna dla kart GeForce RTX 4000, a posiadaczom wcześniejszych wersji kart GeForce pozostaje "zwykły" DLSS, czyli sam zaawansowany skaler bez opcji generowania dodatkowych klatek w grach.

Obecnie jedną z najlepiej wyglądających i najbardziej zaawansowanych technologicznie gier jest polski Cyberpunk 2077, który właśnie sięga po szczyty popularności nie tylko dzięki premierze dodatku Phantom Liberty, czy aktualizacji do wersji 2.0, która przynosi wiele poprawek i usprawnione działanie policji, ale również dzięki DLSS w wersji 3.5 z opcją rekonstrukcji promieni światła. Ta nowa opcja pozwala na jeszcze bardziej realistyczne i dokładne oświetlenie przy wykorzystaniu ray-tracingu. I tak, dobrze zgadujecie - zamierzam sprawdzić, czy ów niedrogi laptop dla graczy poradzi sobie z zaktualizowanym Cyberpunkiem 2077.

MSI Cyborg 15 A12V - test

MSI Cyborg 15 A12V to seria niedrogich laptopów dla graczy. Modeli nie jest przesadnie dużo i różnice pomiędzy nimi dotyczą procesora (Core i5-12450H lub i7-12650H) oraz układu graficznego (NVDIA GeForce RTX 4050 lub 4060). W nasze ręce trafiła wersja z mocniejszym procesorem Core i7 i słabszym układem graficznym RTX 4050 - jest to więc doskonała okazja na sprawdzenie możliwości najmniej wydajnego układu graficznego z tej serii.

Wszystkie modele otrzymały do dyspozycji ekran IPS o przekątnej 15,6 cala, rozdzielczości 1920 x 1080 i odświeżaniu 144 Hz, SSD PCIe 4.0 o pojemności 512 GB i 16 GB RAM DDR5 4800 MT/s. Oprócz tego jest tu podświetlana klawiatura z blokiem numerycznym i przezroczystymi klawiszami WASD, a sam laptop może się pochwalić również innymi przezroczystymi elementami obudowy. Jest tu jedno gniazdko HDMI 2.1, LAN, jedno USB typu C (ze wsparciem DisplayPort) oraz dwa USB typu A. Wszystkie USB pracują w standardzie USB 3.2 Gen 1.

Wszystkie modele ważą nieco poniżej 2 kg i dysponują 3-komorową baterią o mocy (niecałych) 54 Wh.

MSI Cyborg 15 A12V - testy wydajnościowe

Tak jak wspomniałem na początku laptopowy układ GeForce RTX 4050 to najmniej wydajny przedstawiciel tej rodziny.

Testy przeprowadzono w trybie Ekstremalna Wydajność

Jeśli chcielibyśmy porównać podstawową moc tego układu graficznego do kart graficznych desktop, to otrzymalibyśmy wydajność nieco poniżej karty Radeon RX 6600.

Testy przeprowadzono w trybie Ekstremalna Wydajność

Z kolei jeśli sprawdzimy wydajność wyłącznie rdzeni odpowiedzialnych za ray-tracing to zbliżamy się do wydajności Radeona RX 7600.

GeForce RTX 4050 ma jednak asa w rękawie w postaci technologii DLSS. Zobaczmy na co stać najmłodszego przedstawiciela rodziny Ada Lovelace, jeśli włączymy do akcji ten ficzer.

MSI Cyborg 15 A12V - testy (DLSS 3 i DLSS 3.5)

Na początek wyjaśnijmy sobie może wszystkie niejasności dotyczące DLSS. Deep Learning Super Sampling była początkowo technologią skalującą, czyli przenoszącą obraz z niższej do wyższej rozdzielczości. Później zaprezentowano techniki DLSS 3 i DLSS 3.5 i oto różnice pomiędzy nimi:

  • DLSS (2.x) - zaawansowane skalowanie w grach, pozwalające uzyskać wyższą wydajność, przy minimalnym spadku jakości obrazu
  • DLSS 3 - połączenie DLSS 2, funkcji zmniejszającej opóźnienia NVIDIA Reflex oraz generatora klatek (FG)
  • DLSS 3.5 - DLSS 2 + NVIDIA Reflex + FG + tryb rekonstrukcji promieni światła poprawiający jakość ray-tracingu

Rekonstrukcja promieni światła teoretycznie działa w każdej wersji raytracingu (a tak przynajmniej ma być docelowo), ale aktualnie w przypadku Cyberpunka 2077 działa wyłącznie przy włączonym path-tracingu, czyli generalnie rzecz biorąc wymaga maksymalnych ustawień graficznych Ray-tracing Overdrive.

Chwila, zaraz. Tryb ray-tracing Overdrive i GeForce RTX 4050? Żarty sobie pan robisz? Otóż nigdy nie żartuję jeśli chodzi o wyciskanie ze sprzętu maksimum możliwości. Oczywiście bez generatora klatek się nie obejdzie, ale przetestowałem Cyberpunka 2077 (w wersji 2.01) w trzech ustawieniach:

  • Ultra (bez ray-tracingu) z DLSS 3 (DLSS tryb wydajność z generatorem klatek i Reflex)
  • Ray-tracing Ultra z DLSS 3 (DLSS tryb wydajność z generatorem klatek i Reflex)
  • Ray-tracing Overdrive z DLSS 3.5 (DLSS tryb wydajność z generatorem klatek, Reflex i z włączoną opcją rekonstrukcji promieni światła)

Cyberpunk 2077 v2.01 bez ray-tracingu na laptopie z GeForce RTX 4050 hasa naprawdę beztrosko (średnio prawie 80 fps). Włączenie do akcji ray-tracingu na Ultra pozwala sięgnąć przyzwoitych 60 klatek na sekundę. Dopiero najbardziej wymagająca opcja spowodowała, że średnia liczba klatek spadła do 50, co i tak uważam za imponujący wynik - to w końcu najmniej wydajny układ graficzny serii RTX 4000!

Niestety, nie oznacza to, że rozgrywka przy najwyższych ustawieniach jest komfortowa - w ostatnim przypadku input lag staje się bardzo wyczuwalny, a na dodatek trzeba się liczyć z chwilowymi przycięciami (nagłymi spadkami płynności wyświetlania). Z pewnością nie pomaga tu skromna ilość pamięci układu graficznego, czyli tylko 6 GB VRAM. Umówmy się jednak, że są to ustawienia dla naprawdę wydajnych kart GeForce RTX 4000 i nic dziwnego, że RTX 4050 solidnie się przy tym teście napocił.

MSI Cyborg 15 A12V - cena

MSI Cyborg 15 A12V w testowanej przez nas wersji, czyli z procesorem Core i7 12-tej generacji i układem graficznym GeForce RTX 4050 kosztuje około 4800 zł. Jest to równocześnie jeden z najtańszych - o ile nie najtańszy - modeli z tym układem graficznym i procesorem Core i7 12-tej generacji. Mocniejszy procesor przydaje się do generowania większej liczby klatek na sekundę, więc jeśli chcemy w pełni wykorzystać ekran 144 Hz, to logicznym jest sięgnięcie właśnie po tę wersję.

Jeśli chcielibyście jeszcze zejść z ceny, to najtańsze laptopy z GeForce RTX 4050 kosztują nieco ponad 4000 zł, ale w takim wypadku wewnątrz znajdziemy procesor Core i5 lub też Ryzen 5.

DLSS 3 i jej rozwinięcie, czyli DLSS 3.5 to naprawdę doskonałe połączenie wielu technologii, które pozwalają nawet słabszym kartom graficznym RTX 4000 osiągać doskonałe wyniki. Oczywiście należy pamiętać o tym, że z DLSS 3 możemy skorzystać wyłącznie w grach, które wspierają tę funkcję oraz na kartach graficzny GeForce RTX serii 4000.

REKLAMA

Warto wspomnieć, że w DLSS 3 zostanie wyposażona nowa gra The Astronauts o tytule Witchfire. Premiera zapowiadana jest na 2024 rok, ale gra od września znalazła się we wczesnym dostępie. Wsparcie DLSS 3 otrzymają również Lords Of The Fallen, COD Modern Warfare III, czy Robocop Rogue City. Z kolei Alan Wake 2 będzie mógł się pochwalić DLSS 3.5 z technologią rekonstrukcji promieni.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA