Pracownik Youtube'a mówi, że YouTube niszczy YouTube'a. Więcej YouTube'a, tytuł wytrzyma
YouTube pcha Shorty, krótkie materiału wertykalne trwające do 60 sekund, jako "nową dużą rzecz" gdzie popadnie. I nawet osoby zatrudnione w YouTubie twierdzą, że to sprawi, że platforma sama zacznie się pożerać.
YouTube Shorts pojawiły się po ogromnym boomie TikToka, który również oferuje krótkie filmy wertykalne. Jednak w przeciwieństwie do chińskiej platformy, YouTube Shorts umożliwia tylko filmy o maksymalnej długości 60 sekund, podczas gdy ta druga zaczyna akceptować filmy trwające nawet 10 minut. Tylko problem w tym, że Shorty mogą być zbyt popularne.
YouTube ryzykuje, że Shorty zniszczą YouTube?
Według raportu The Financial Times, YouTube Shorts stanowi potencjalne zagrożenie dla głównego źródła przychodów YouTube, czyli tradycyjnych, długich filmów w formacie poziomym. Może to nawet doprowadzić do sytuacji, jak twierdzi anonimowy pracownik-weteran, w której YouTube pożre samego siebie.
Google niedawno ogłosił, że Shorts zgromadziło ogromną bazę użytkowników, przekraczając liczbę 2 mld zalogowanych użytkowników miesięcznie. To zaskakujące, prawda? Oznacza to, że Shorts ma więcej użytkowników niż Instagram Reels czy sam TikTok, który według danych z 2023 r. ma około 1,6 mld użytkowników, z czego około 1,1 mld było aktywnych.
Tekst w Financial Times podkreśla obawy pracowników YouTube dotyczące spadku popularności długich treści, które były od zawsze ważnym źródłem dochodów i były głównym atutem platformy. Obawiają się, że krótkie filmy, generujące mniejsze przychody z reklam, mogą zastąpić dłuższe treści - wszystko to w imię próby konkurowania z TikTokiem i trendami.
Spadek popularności długich treści przypisuje się zmniejszonemu popytowi konsumentów na długie treści oraz rosnącej preferencji marek wobec krótkich materiałów, zwłaszcza do umieszczania w nich reklam. Lepsze jest umieszczenie lokowania czy reklamy w pięciu krótkich filmach, gdzie w teorii jest szansa na większą ekspozycję, niż w jednym długim.
YouTube szuka. Czego? Balansu
YouTube twierdzi, że Shorts zostało stworzone jako uzupełnienie, a nie konkurencja dla różnych formatów treści dostępnych na platformie, takich jak transmisje na żywo.
Według Financial Times, firma jest obecnie w trakcie poszukiwania strategii zwiększenia przychodów z reklam w Shorts. Inicjatywa ta ma na celu znalezienie "delikatnej równowagi między zaspokojeniem rosnącego popytu na krótkie treści" a zachowaniem przychodów generowanych przez dłuższe filmy.