REKLAMA

Polska rakieta szykuje się do startu! Mamy w końcu sięgnąć granicy kosmosu

Kosmos fascynuje ludzi od zarania dziejów. Niektórzy marzą o tym, by zobaczyć go na własne oczy, inni chcą badać jego tajemnice i odkrywać nowe światy. Wśród nich są Polacy, którzy nie ustępują niczym zagranicznym pionierom przestrzeni. Dowodem na to jest polska rakieta Perun, która ma ambicję polecieć w kosmos i stać się pierwszym polskim pojazdem suborbitalnym.

Polska rakieta szykuje się do startu! Mamy w końcu sięgnąć granicy kosmosu
REKLAMA

Polska rakieta Perun jest już gotowa do kolejnego lotu, który ma się odbyć jeszcze we wrześniu z poligonu w Ustce. Będzie to drugi próbny start rakiety, który ma sprawdzić jej poprawne działanie i przygotować ją do pierwszego lotu kosmicznego, planowanego na przyszły rok. Pierwszy lot miał miejsce w czerwcu 2023 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rakieta Perun osiągnie wysokość około 60 km i zbliży się do granicy kosmosu. Będzie to wielki krok dla polskiego programu rakietowego i dowód na to, że Polacy potrafią sięgać po gwiazdy.

REKLAMA

Więcej o podboju kosmosu przez Polskę przeczytasz w Spider`s Web:

Perun to rakieta opracowana przez polską firmę SpaceForest, która zajmuje się projektowaniem i budową systemów rakietowych i satelitarnych. Ma nieco ponad 11 m długości, 45 cm średnicy i waży około 900 kg. Jej celem jest wyniesienie ładunku o masie 50 kg na wysokość około 100 km, gdzie panuje stan nieważkości. Na tym pułapie znajduje tzw. Linia Karmana, czyli umowna granica pomiędzy atmosferą Ziemi i przestrzenią kosmiczną. Tam rakieta ma przeprowadzić różne eksperymenty naukowe i technologiczne, a następnie bezpiecznie wrócić na Ziemię za pomocą systemu spadochronów.

Rakieta napędzana jest silnikiem SF 1000, który również został zaprojektowany i zbudowany w Polsce. Silnik ten jest ekologiczny i uzyskuje ciąg z reakcji stałego wosku parafinowego z ciekłym podtlenkiem azotu. Zarówno paliwo, jak i utleniacz są przyjazne dla środowiska.

Polska alternatywa dla lotów w kosmos

Rakieta Perun składa się z dwóch członów. Pierwszy człon odpowiada za start i osiągnięcie odpowiedniej prędkości i wysokości. Drugi człon zawiera ładunek użyteczny i system odzysku. Po oddzieleniu się od pierwszego członu drugi człon kontynuuje lot po trajektorii balistycznej, czyli takiej, która nie wymaga ciągłego napędu. Po osiągnięciu maksymalnego pułapu, który ma w przyszłości wynosić nawet 150 km, rakieta zaczyna opadać w kierunku Ziemi. Wtedy uruchamia się spadochron, który ma zapewnić miękkie lądowanie w wyznaczonym miejscu.

Polska rakieta Perun ma być alternatywą dla drogich i skomplikowanych rakiet orbitalnych, które są w stanie okrążać Ziemię na stałej orbicie. Rakiety suborbitalne są tańsze, prostsze i bezpieczniejsze, a jednocześnie mogą oferować wiele korzyści dla nauki i biznesu. Na przykład mogą służyć do testowania nowych technologii kosmicznych, badań atmosfery i klimatu, edukacji i popularyzacji kosmosu oraz turystyki kosmicznej.

Rakieta Perun na poligonie w Ustce. Fot. SpaceForest

Perun ma pomóc polskiej nauce

REKLAMA

Polska rakieta Perun nie jest jedynym projektem tego typu na świecie. W ostatnich latach wiele firm prywatnych zaczęło inwestować w rozwój rakiet suborbitalnych, widząc w nich duży potencjał rynkowy. Najbardziej znane są amerykańskie firmy Blue Origin i Virgin Galactic, które oferują komercyjne loty w kosmos dla zamożnych klientów. Ich rakiety New Shepard i SpaceShipTwo już kilkakrotnie poleciały poza granicę kosmosu i zabrały na pokład kilku pasażerów, w tym założycieli tych firm - Jeffa Bezosa i Richarda Bransona.

Polska rakieta Perun nie ma jednak ambicji konkurować z tymi gigantami. Jej twórcy skupiają się na dostarczaniu usług dla sektora naukowego i edukacyjnego, który potrzebuje taniego i łatwego dostępu do przestrzeni suborbitalnej. Firma SpaceForest chce stworzyć platformę, która umożliwi polskim uczelniom, instytutom i firmom realizację własnych projektów i eksperymentów w kosmosie. Rakieta Perun ma być więc narzędziem do rozwoju polskiej nauki i technologii kosmicznej.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA