REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Gry

Długo oczekiwany dopalacz dla PlayStation 5. Gry będą działać lepiej

Z raptem 1,5-rocznym opóźnieniem obsługa standardu VRR w końcu trafi do konsol PlayStation bieżącej generacji. Gry będą responsywniejsze i płynniejsze. PS5 będzie go jednak inaczej wykorzystywał niż konkurencja.

playstation 5 vrr
REKLAMA

PlayStation bardzo długo ignorowało standard VRR. Nie było nim zainteresowane w ubiegłej generacji konsol, podczas gdy konkurujący z nim Xbox już eksperymentował z VRR na konsolach Xbox One. VRR nie jest też do dziś obsługiwane w PlayStation 5, mimo iż ratuje graczy już od dnia premiery konsol Xbox Series X|S. Na szczęście Sony w końcu zajęło się tematem. Jeszcze w tym tygodniu pojawi się aktualizacja dla PlayStation 5 wprowadzająca obsługę VRR. Niestety, nie dla PlayStation 4.

REKLAMA

Czytaj też:

VRR trafia do PlayStation 5. Co to jest VRR? Jak działa?

W idealnym świecie gra działa z płynnością stanowiącą wielokrotność częstotliwości odświeżania podłączonego do konsoli telewizora lub monitora. Dla przykładu, gra uruchomiona na telewizorze działającym w trybie 120 Hz powinna generować 30, 40, 60 lub 120 kl./s. Dzięki temu każda z klatek trafi w odpowiedni cykl odświeżania matrycy. Niestety w praktyce tak to nie działa.

Gry wideo działają ze zmienną płynnością z uwagi na fakt, że niejednokrotnie konsola do gier nie nadąża z przeliczaniem informacji, jakie są potrzebne grze. Gra mająca ustaloną płynność na 60 kl./s musi wysyłać do telewizora klatkę obrazu co 16,7 ms. Jeżeli gra ma z tym problemy i płynność spada tymczasowo do 55 kl./s lub gdy płynność nie spada, ale też kolejna klatka obrazu zostanie wysłana w czasie późniejszym niż 16.7 ms, efekt tego zjawiska momentalnie widać na ekranie telewizora. Animacja sprawia wrażenie szarpanej, a sterowanie grą staje się mniej precyzyjne.

VRR ten problem rozwiązuje. Synchronizuje pracę matrycy telewizora i układu graficznego, dzięki czemu kolejne klatki obrazu zawsze trafiają w cykl odświeżania. W efekcie znika większość efektów ubocznych tymczasowego spadku płynności, w tym szarpana animacja. Znacząco zwiększa to komfort gry i jej responsywność.

By VRR mogło działać, potrzebne są trzy elementy:

  • konsola lub karta graficzna obsługująca VRR,
  • telewizor lub monitor obsługujący VRR,
  • system operacyjny obsługujący VRR

Bez dowolnego z tych trzech elementów VRR nie będzie obsługiwane. Innymi słowy, poza samym PlayStation 5 trzeba mieć jeszcze zgodny telewizor bądź monitor (niemal wszystkie w miarę nowoczesne wyświetlacze go obsługują). Jest jednak coś jeszcze, co różni konsole PlayStation 5 od Xbox Series w kwestii VRR.

VRR na Xbox i PlayStation - różnice.

Implementacja mechanizmu VRR w konsolach PlayStation różni się nieco od tej na konsolach Xbox. Przede wszystkim by VRR mogło działać na PS5, konsola musi być podłączona do wyświetlacza przez złącze HDMI 2.1. Konsole Xbox nie stawiają takiego ograniczenia i umożliwiają korzystanie z VRR na każdym złączu go obsługującym. Istotniejsza jest jednak implementacja.

W przypadku konsol Xbox obsługa VRR jest realizowana globalnie z listą wyjątków. Oznacza to, że jeżeli VRR jest włączone i obsługiwane przez telewizor, każda gra może korzystać z jego atutów, chyba że jej twórca z jakiegoś powodu ów mechanizm zablokował dodając grę do lisy wyjątków. Na konsolach PlayStation będzie odwrotnie.

Na domyślnych ustawieniach VRR będzie włączane tylko w momencie, gdy twórcy gry określili swoją produkcję jako zgodną z tym mechanizmem. W przeciwnym razie VRR nie będzie ratować graczy przed spadkami płynności animacji. Można będzie w ustawieniach konsoli wymusić VRR we wszystkich grach, ale wówczas mogą wystąpić pewne kłopoty. Jakie? I czy faktycznie mogą? Tego jeszcze nie wiemy.

PlayStation 5 - lista gier z obsługą VRR.

Skoro na domyślnych ustawieniach VRR jest włączone tylko w oficjalnie obsługujących mechanizm grach, pozostaje pytanie o same gry. PlayStation na szczęście opublikowało listę tytułów z przyznaną na dziś deklaracją zgodności z VRR. Lista ta będzie się z czasem wydłużać:

  • Astro’s Playroom
  • Call of Duty: Vanguard
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Deathloop
  • Destiny 2
  • Devil May Cry 5 Special Edition
  • DIRT 5
  • Godfall
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Resident Evil Village
  • Tiny Tina’s Wonderlands
  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • Tribes of Midgard

To nie koniec nowości dla PlayStation 5 na 2022 r.

REKLAMA

PlayStation nie próżnuje, prowadzi nieustannie intensywne prace, by w jeszcze większym stopniu ulepszyć znakomite PS5. Już od początku tego roku firma wprowadziła:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA