1. SPIDER'S WEB
  2. Sprzęt
  3. Tech
  4. Technologie

Intel ma nowe karty graficzne ze śledzeniem promieni i odpowiednikiem DLSS. Intel Arc mają być świetne w grach

intel arc

Intel nigdy nie odniósł sukcesu na rynku wydajnych kart graficznych, choć cały czas próbuje. Jego najnowszy wysiłek może okazać się w końcu tym trafionym. Intel Arc pod niektórymi względami może być lepszy od Radeonów i GeForce’ów.

Układy graficzne Intela do tej pory wiodły głównie w rankingu popularności – z uwagi na fakt, że są zawarte w popularnych procesorach Intel Core. Amerykański gigant do tej pory nie był w stanie wprowadzić na rynek produktów, które mogłyby rywalizować na wydajność czy możliwości techniczne z układami graficznymi AMD Radeon czy Nvidia GeForce.

Na początku bieżącego roku Intel zaprezentował zupełnie nowy układ graficzny, jakim jest Intel Iris Xe DG1. Ten jednak mógł ekscytować tylko producentów komputerów – to niskowydajny układ, który nawet nie będzie dostępny na rynku detalicznym. Teraz Intel zapowiada układ Arc. A ten, dla odmiany, zapowiada się bardzo ciekawie.

Intel Arc – karta graficzna dla graczy. Sprzętowa akceleracja śledzenia promieni i przeliczeń SI potwierdzone.

Układ graficzny Intel Arc ma wykorzystywać architekturę Xe HPG, wcześniej znaną jako DG2. Zadebiutuje w pierwszych laptopach i desktopach w pierwszym kwartale przyszłego roku. Te mają być zaprezentowane na targach CES 2022. Pierwsza generacja układów Arc nosi tymczasową nazwę Alchemist. Kolejne maja być nazwane Battlemage, Celestrial i Druid.

Układy graficzne Intel Arc zawierać będą bloki obliczeniowe dedykowane przeliczeniom związanym ze śledzeniem promieni (ray tracing). To, co jednak brzmi jeszcze ciekawiej, to bloki obliczeniowe do akceleracji przeliczeń związanych ze sztuczną inteligencją.

Na dziś z konsumenckich produktów tylko układy graficzne GeForce i konsole Xbox Series zawierają rzeczone bloki. Nvidia je wykorzystała, by opracować DLSS – rewolucyjny mechanizm rekonstrukcji obrazu, za sprawą którego układ graficzny jest odciążany z bardzo dużej liczby przeliczeń, pozwalając na płynniejszą animację w grach i wyższą szczegółowość grafiki. Jeżeli Intelowi się powiedzie, Nvidia straci swojego unikatowego asa w rękawie, dzięki któremu karty GeForce tak dobrze się sprzedają. Układy Intel Arc mają też realizować wszystkie założenia DirectX 12 Ultimate API. Z ogromnym zainteresowaniem czekamy na dalsze szczegóły.