REKLAMA

Gry na konsole będą ładniejsze. Xbox skorzysta na Windowsie, a pecety dostaną funkcje z konsol

Microsoft i AMD pracują nad podbijaniem rozdzielczości w grach. Konsole z rodziny Xbox doczekają się wsparcia AMD Fidelity FX Super Resolution, czyli odpowiedzi na technologię DLSS od Nvidii. Pecety z Windows 11 otrzymają z kolei kilka funkcji pochodzących z konsol.

xbox series x s one amd fsr fidelityfx super resolution
REKLAMA

Przez lata nam się wydawało, że w celu osiągnięcia najlepszej możliwej oprawy w grach wideo optymalnie będzie renderować je w maksymalnej możliwej rozdzielczości. Kłam tej tezie kilka lat temu zadała jednak Nvidia ze swoimi algorytmami o nazwie DLSS (Deep Learning Super Sampling), które działają wyśmienicie — zwłaszcza od wersji 2.0.

Dzięki uczeniu maszynowemu da się uzyskać dziś lepsze efekty renderując grę w niższej rozdzielczości niż maksymalna i poświęcając pozostałą moc karty graficznej na tzw. upscaling. Takie podejście pozwala albo poprawić oprawę graficzną, albo zwiększyć płynność gry mierzoną w klatkach na sekundę bez widocznego spadku jakości obrazu.

REKLAMA

AMD nie pozostało dłużne i przygotowało odpowiedź na DLSS od Nvidii o nazwie AMD FSR, a Microsoft będzie obsługiwał nowe algorytmy na konsolach Xbox.

Twórcy gier wideo na pecety oraz konsole z rodziny Xbox Series mogą już powoli rozpoczynać prace nad optymalizacją swoich produkcji z myślą o AMD FSR, czyli AMD FidelityFX Super Resolution. Microsoft w dniu zapowiedzi systemu Windows 11 udostępnił nową wersję Game Development Kit (która trafiła właśnie na Git Huba i jest teraz dostępna dla wszystkich). Obsługuje ona również wspomnianą wyżej odpowiedź firmy AMD na ogromny sukces algorytmów Nvidia DLSS 2.0.

Co ciekawe, z wielu możliwości, jakie daje AMD FSR skorzystać mogą nie tylko twórcy gier na pecety i najnowsze urządzeniach z rodziny Xbox Series, czyli Xbox Series X oraz Xbox Series S, ale również programiści piszący gry z myślą Xboksach One. To świetna wiadomość — tym leciwym sprzętom w przeciwieństwie do konsol nowej generacji mocy obliczeniowej brakowało już na starcie.

Jak na razie algorytmy AMD, które w przeciwieństwie do DLSS 2.0 nie wymagają specjalnych rdzeni Tensor w układzie graficznym, dostępne są w Game Development Kit jako Preview. Spodziewamy się, że pierwsze konsolowe gry będą obsługiwać je przed końcem tego roku lub na początku przyszłego. Wcześniej skorzystają z tego pecety i to nawet te, które wyposażono w karty GeForce, a nie tylko w Radeony.

To nie koniec nowości jakie Microsoft przygotował dla graczy — sporo ich trafi do Windowsa 11.

Tak jak Xboksy zyskają dostęp do funkcji, która debiutuje na pecetach, tak na pecety trafi parę nowości z Xboksów. Microsoft podczas premiery Windowsa 11 zapowiedział, że komputery osobiste z jego oprogramowaniem dostaną takie nowości jak np. Auto HDR i Direct Storage. Do tego system operacyjny zostanie zintegrowany z chmurą xCloud.

REKLAMA

WINDOWS 11 - PREMIERA
Sprawdź nasze najnowsze teksty o Windows 11:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:17:35+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T11:08:05+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA