Gry

Gry na konsole będą ładniejsze. Xbox skorzysta na Windowsie, a pecety dostaną funkcje z konsol

xbox series x s one amd fsr fidelityfx super resolution

Microsoft i AMD pracują nad podbijaniem rozdzielczości w grach. Konsole z rodziny Xbox doczekają się wsparcia AMD Fidelity FX Super Resolution, czyli odpowiedzi na technologię DLSS od Nvidii. Pecety z Windows 11 otrzymają z kolei kilka funkcji pochodzących z konsol.

Przez lata nam się wydawało, że w celu osiągnięcia najlepszej możliwej oprawy w grach wideo optymalnie będzie renderować je w maksymalnej możliwej rozdzielczości. Kłam tej tezie kilka lat temu zadała jednak Nvidia ze swoimi algorytmami o nazwie DLSS (Deep Learning Super Sampling), które działają wyśmienicie — zwłaszcza od wersji 2.0.

Dzięki uczeniu maszynowemu da się uzyskać dziś lepsze efekty renderując grę w niższej rozdzielczości niż maksymalna i poświęcając pozostałą moc karty graficznej na tzw. upscaling. Takie podejście pozwala albo poprawić oprawę graficzną, albo zwiększyć płynność gry mierzoną w klatkach na sekundę bez widocznego spadku jakości obrazu.

AMD nie pozostało dłużne i przygotowało odpowiedź na DLSS od Nvidii o nazwie AMD FSR, a Microsoft będzie obsługiwał nowe algorytmy na konsolach Xbox.

Twórcy gier wideo na pecety oraz konsole z rodziny Xbox Series mogą już powoli rozpoczynać prace nad optymalizacją swoich produkcji z myślą o AMD FSR, czyli AMD FidelityFX Super Resolution. Microsoft w dniu zapowiedzi systemu Windows 11 udostępnił nową wersję Game Development Kit (która trafiła właśnie na Git Huba i jest teraz dostępna dla wszystkich). Obsługuje ona również wspomnianą wyżej odpowiedź firmy AMD na ogromny sukces algorytmów Nvidia DLSS 2.0.

Co ciekawe, z wielu możliwości, jakie daje AMD FSR skorzystać mogą nie tylko twórcy gier na pecety i najnowsze urządzeniach z rodziny Xbox Series, czyli Xbox Series X oraz Xbox Series S, ale również programiści piszący gry z myślą Xboksach One. To świetna wiadomość — tym leciwym sprzętom w przeciwieństwie do konsol nowej generacji mocy obliczeniowej brakowało już na starcie.

Jak na razie algorytmy AMD, które w przeciwieństwie do DLSS 2.0 nie wymagają specjalnych rdzeni Tensor w układzie graficznym, dostępne są w Game Development Kit jako Preview. Spodziewamy się, że pierwsze konsolowe gry będą obsługiwać je przed końcem tego roku lub na początku przyszłego. Wcześniej skorzystają z tego pecety i to nawet te, które wyposażono w karty GeForce, a nie tylko w Radeony.

To nie koniec nowości jakie Microsoft przygotował dla graczy — sporo ich trafi do Windowsa 11.

Tak jak Xboksy zyskają dostęp do funkcji, która debiutuje na pecetach, tak na pecety trafi parę nowości z Xboksów. Microsoft podczas premiery Windowsa 11 zapowiedział, że komputery osobiste z jego oprogramowaniem dostaną takie nowości jak np. Auto HDR i Direct Storage. Do tego system operacyjny zostanie zintegrowany z chmurą xCloud.

WINDOWS 11 - PREMIERA
Sprawdź nasze najnowsze teksty o Windows 11: