REKLAMA

Ten samochód rzuci wyzwanie Tesli. Oto Fisker EMotion

Henryk Fisker to legenda w branży motoryzacyjnej. Duński projektant zaprezentował właśnie światu samochód, który rzuci wyzwanie Modelowi S Tesli.

fisker emotion
REKLAMA
REKLAMA

Chyba wszyscy zgodzimy się z tezą, że Tesla zrewolucjonizowała całą branżę motoryzacyjną. Jeśli komuś udałoby się stworzyć samochód, który byłby lepszy, niż modele produkowane w fabryce Elona Muska, nie musiałby zbytnio martwić się o reklamę.

Fisker EMotion to następca modelu Karma.

fisker karma class="wp-image-571352"
Fisker Karma. Fot: Wikipedia

Karma co prawda produkowana była jeszcze pod szyldem Fisker Automotive i technicznie rzecz biorąc była samochodem hybrydowym. Piszę „technicznie”, ponieważ jednostka spalinowa w Karmie służyła tylko i wyłącznie do ładowania akumulatorów dla dwóch silników elektrycznych, które napędzały tylną oś pojazdu.

Fisker sprzedał Fisker Automotive w 2014 r. i postanowił założyć nową firmę – Fisker Inc. EMotion będzie jednym z dwóch pierwszych samochodów produkowanych pod nowym szyldem. O tym drugim modelu wiemy tylko tyle, że będzie mniej luksusowy, niż EMotion, tańszy i projektowany z myślą o masowym odbiorcy. Skupmy się zatem na EMotion.

Fisker EMotion: 640 kilometrów zasięgu i ładowanie w 9 minut dzięki akumulatorom z grafenu.

fisker emotion class="wp-image-571353"
Fisker Emotion. Fot: @FiskerOfficial

Te dwa parametry robią ogromne wrażenie. Elektryczne konstrukcje, które zostały dopiero zapowiedziane, mogą pochwalić się gorszymi wynikami. Większość modeli, które ukażą się w 2020 r., celuje w zasięg 500 km na jednym ładowaniu. Ich producenci nadal planują korzystać też z tradycyjnych, litowo-jonowych akumulatorów.

EMotion na pewno będzie wyróżniać się pod tym względem. Akumulatory, z których korzystać ma ten model, oparte są na technologii grafenowych superprzewodników. Szczegóły tego rozwiązania na razie nie są znane.

fisker emotion class="wp-image-571354"
Fisker pochwalił się też samym przodem samochodu. Fot: @FiskerOfficial

Wiemy jedynie, że proces produkcji tego typu akumulatora został opracowany przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego i aktualnie czeka na przyznanie patentu przez Amerykański Urząd Patentowy.

Jeśli deklarowany przez producenta zasięg Emotion okaże się prawdziwy, oznaczać to będzie, że ktoś pokonał Elona Muska w jego własnej grze. Pozostaje tylko pytanie, co stanie się dalej. Czy producenci samochodów masowo zaczną przerzucać się na nowy typ akumulatora, czy zostaną przy ogniwach litowo-jonowych? Silnik Wanka w teorii też miał być lepszy niż 4-suwowy motor…

EMotion będzie też szybki i autonomiczny.

EMotion, jak przystało na luskusową limuzynę sportową, będzie też całkiem szybki. Jego prędkość maksymalna, deklarowana przez producenta to 260 km/h. Chociaż przypuszczam, że jazda z taką prędkością dość znacznie wpłynie na jego zasięg.

REKLAMA

Oprócz tego, Fisker Inc. obiecuje, że EMotion będzie zdolny do w pełni autonomicznej jazdy. Producent jednak przyznaje, że funkcja ta może pojawić się dopiero po premierze samochodu.

Cena i data premiery EMotion nadal pozostają tajemnicą. Mam tylko nadzieję, że dotychczasowe informacje o tym modelu nie okażą się mocno przesadzone.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA