Koniec z wycieczkami do urzędów. Wkrótce wszystkie sprawy załatwisz... przez telefon
Ministerstwo Cyfryzacji już jakiś czas temu wyraziło chęć współpracy z operatorami komórkowymi celem ułatwienia obywatelom dostępu do administracji publicznej. Teraz już wiemy jak to będzie wyglądać w praktyce.
Już niedługo nie trzeba będzie wychodzić z domu do urzędu, by zawrzeć nową umowę. Ministerstwo Cyfryzacji chce wykorzystać powszechność telefonów komórkowych (niekoniecznie tylko smartfonów) wśród Polaków i zamienić je w nowe narzędzie autoryzacyjne.
By to osiągnąć, Ministerstwo wykorzysta rozwiązanie Mobile Connect, które będzie obsługiwane przez sieci należące do T-Mobile, Orange, Polkomtela i P4. Co ważne, Mobile Connect to usługa realizowana przede wszystkim przez operatora komórkowego. To oznacza, że nie wymaga aplikacji mobilnej, a to oznacza, że każdy jeden telefon będzie z nim współpracował. Nawet prosty klawiszowiec za 100 złotych. Jedyny wymóg, to bycie w zasięgu sygnału naszego operatora komórkowego.
Po aktywowaniu usługi za pomocą powiadomień operatorskich zostaniemy poproszeni o przydzieleniu sobie numer PIN, którym następnie będziemy mogli autoryzować operacje. PIN będzie przywiązany do naszej karty SIM, więc w razie jej wymiany trzeba będzie rejestrować się i swój PIN od nowa.
Do czego przyda się Mobile Connect?
Mobile Connect będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w projekcie wprowadzenia mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji (dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta oraz potwierdzenie polisy OC przez komórkę) oraz w Profilu Zaufanym („eGO”).
Pilotażowe wdrożenie Mobile Connect nastąpić ma w drugim kwartale 2017 roku, a pełne uruchomienie usługi przez operatorów telefonii komórkowej nastąpi do końca przyszłego roku.
Co istotne, w kontaktach obywatela z administracją publiczną oraz służbami mundurowymi usługa będzie bezpłatna.