REKLAMA

Facebook warty 2 razy więcej niż przy debiucie giełdowym. Gdzie są teraz 'polscy analitycy', którzy wieszczyli spektakularną klapę?

Pamiętam swoją wizytę w (wtedy jeszcze) TVN CNBC dzień po słabym debiucie Facebooka na giełdzie. Starłem się wtedy z pewnym 'analitykiem', który w ironiczny i deprecjonujący dla interlokutora sposób przekonywał, że wycena Facebooka jest totalnie przewartościowana. Ciekawe co dzisiaj mówi.

Facebook warty 2 razy więcej niż przy debiucie giełdowym. Gdzie są teraz ‚polscy analitycy’, którzy wieszczyli spektakularną klapę?
REKLAMA

Facebook jest dziś bowiem warty 2 razy tyle, co przy debiucie. Wycena akcji skoczyła po kolejnym fantastycznym kwartale o prawie 4 proc. do wartości 75 dol. To dwa razy więcej, niż przy giełdowym debiucie (38 dol.).

REKLAMA

Na Facebooka wielu wciąż patrzy z niedowierzaniem. Wielu wciąż nie może uwierzyć w trwałe podwaliny biznesu, czekając wręcz na jakieś spektakularne potknięcie, załamanie się 'mody', spektakularne i falowe odchodzenie od serwisu użytkowników.

A tymczasem po raz kolejny Facebook dowodzi nie tylko dynamiczny rozwój, ale także niesamowicie perspektywiczną biznesową przyszłość

Ba, kto wie, czy nie bardziej niż Google, w którego żaden analityk, nawet ten z zahukanej Polski, nie odważy się wątpić.

Gdy Facebook debiutował na giełdzie, Zuckerberg mówił wyraźnie - my chcemy rozwijać głównie biznes mobilny. Wtedy Facebook miał okrągłe 0 dol. przychodów z reklamy mobilnej. Dziś mobile przynosi Facebookowi 62 proc. przychodów z reklamy. A tych jest dziś 2,67 mld dol. na 2,91 mld całości (resztę dopełnia segment płatności i opłat, który kiedyś, gdy gry Zyngi były u szczytu popularności, był znacznie ważniejszym kanałem przychodów dla Facebooka).

Co więcej, to właśnie przychody z reklamy mobilnej dynamicznie rosną, podczas gdy przychody z reklamy na tzw. stacjonarnym Facebooku, czyli wyświetlanym w przeglądarce komputerowej, w zasadzie stoją w miejscu od 2012 r. Według eMarketera, Facebook ma dziś 18 proc. udział w amerykańskim rynku reklamy mobilnej. Udział Google'a spadł w ciągu dwóch lat od debiutu Facebooka w tym segmencie o równe 10 pkt proc. - z 49,8 do 39,8 proc.

A Facebook prze dalej

Kilka tygodniu temu odpalił reklamę wideo w kanale mobilnym. Wcześniej, w kwietniu, ustanowił sieć reklamy mobilnej, która sprzedaje poza Facebookiem - w aplikacjach mobilnych wcale nie należących do firmy Zuckerberga.

Łącznie Facebook zanotował 61 proc. wzrost przychodów kwartalnych do 2,91 mld dol., przy ponad podwojonym zysku z 333 mln rok temu do 791 mln dol. na koniec czerwca 2014 r.

revenue class="wp-image-221828"
revenue by geography class="wp-image-221825"

Słabo? Pamiętajmy przy okazji, że każdego kwartału Facebook przejmuje kolejne firmy za grube miliardy dolarów, co częściowo osłabia wynik netto.

Facebook to jednak nie tylko reklamy

Aby przychody z reklam mogły stabilnie rosnąć, rosnąć musi także zasięg Facebooka. I rośnie, wciąż całkiem dynamicznie.

W ciągu minionego kwartału doszło 27 mln ludzi, którzy odwiedzają serwis każdego dnia, a tych, którzy odwiedzają Facebooka na urządzeniach mobilnych dziennie jest dziś o 45 mln więcej niż przed trzema miesiącami.

daily active users class="wp-image-221814"
mobile daily active users class="wp-image-221817"

Łącznie Facebooka odwiedza w miesiącu 1,317 mld ludzi, w tym 399 mln wyłącznie na smartfonach lub tabletach. Co ciekawe, liczba użytkowników, którzy odwiedzają serwis stacjonarnie i na mobile'u powoli się wyrównuje.

monthlyy active users class="wp-image-221821"
mobile monthly active users class="wp-image-221820"

A ile jest warty jeden użytkownik dla Facebooka? Średnio przynosi mu 2,24 dol. kwartalnie, chociaż my w Europie nieco przewyższamy średnią - dajemy zarobić Facebookowi 2,84 dol. W tym zapewne polski pan analityk, który dwa lata temu przekreślał Facebooka.

REKLAMA
average revenue per user class="wp-image-221812"
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-22T06:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-22T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-21T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T20:04:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T20:00:51+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T19:39:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:58:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T17:34:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:48:09+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T15:21:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:22:07+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T13:01:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T11:50:31+02:00
Aktualizacja: 2025-06-20T10:43:53+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA