Czy Gmail zmienił się dla tych reklam?
W zeszłym tygodniu Google wprowadziło nową wersję poczty Gmail. Teraz już wiem dlaczego. Żeby serwować nam nowe reklamy, które udają nieprzeczytane maile.
![Czy Gmail zmienił się dla tych reklam?](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F05%2Fgmail-na-ios-380x159.png&w=1200&q=75)
W środę Przemek opisał nową pocztę Gmail, którą miał możliwość przedpremierowo testować. Nowa skrzynka nie przypadła jednak wszystkim do gustu. Zaawansowani użytkownicy, którzy korzystali z systemu priorytetów i dbali o porządek w odbieranych wiadomościach niekoniecznie przesiądą się na nowy typ widoku skrzynki.
Mimo wszystko postanowiłem aktywować nowe kategorie i korzystam z zakładek: główne, społeczności, oferty, powiadomienia i fora. Zdecydowałem się na zmianę z czystej ciekawości, aby sprawdzić jak nowy podział sprawdzi się w praktyce.
Dzisiaj gdy przełączałem się pomiędzy kartami w poszukiwaniu jednego z wczorajszych maili - co może świadczyć o tym, że system nie działa zbyt dobrze - natrafiłem w zakładce Oferty na nowego nieprzeczytanego maila.
![gmail-reklama-oferty](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F06%2Fgmail-reklama-oferty-650x313.png&w=1200&q=75)
Zdziwiłem się, gdyż na widocznym pasku karty nie było powiadomienia o nowym nieprzeczytanym mailu. Już miałem kliknąć w nieprzeczytaną wiadomość, gdy zorientowałem się, że coś jest nie tak. Przecież nie subskrybuję żadnych newsletterów z ofertami reklamowymi. Takie wiadomości zawsze trafiały do spamu.
Okazało się, że ten nowy mail to nie mail, a reklama
Google wprowadziło nowy system reklam, które udają nieprzeczytane maile. Taka wiadomość pojawia się w folderze z ofertami.
Przyznam, że nie spodziewałem się, że w folderze Oferty będę znajdował niezamówione informacje, których sobie nie życzę.
![gmail-nowy-typ-reklamy](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F06%2Fgmail-nowy-typ-reklamy-650x352.png&w=1200&q=75)
Teraz już wiem skąd taka a nie inna filozofia Google przy zmianach wprowadzanych w Gmailu. Aktywowanie użytkownikom specjalnego folderu gdzie będą dostawali niezamówione oferty oraz wykupione przez partnerów reklamowych Google materiały to mocny ruch.
Jestem świadomym użytkownikiem internetu, a mimo to prawie dałem się nabrać Google’owi i niemal uwierzyłem w to, że ten farbowany mail jest rzeczywiście ofertą, która powinna do mnie trafić i co więcej, sam ją zamówiłem.
Nowych reklam Google, które podszywają się pod maile nie możemy się zbyt łatwo pozbyć. Oczywiście możemy kliknąć przycisk Zamknij i usunąć ofertę. Bez wykonania tej czynnośći mail będzie nadal widniał w skrzynce z ofertami, lecz upodobni się do przeczytanej wiadomości, czyli czcionka nie będzie już pogrubiona.
Przy takiej ofercie jest dostępny klawisz gwiazdki, którym możemy dodatkowo oznaczyć ofertę jako atrakcyjną, aby nie przeoczyć jej w przyszłości. Niestety nie możemy takiej wiadomości wrzucić do spamu lub też zaznaczyć jako nieinteresującej. Czyli skrypt Google nie dowie się o tym, że dana tematyka nas nie interesuje i w przyszłości nadal będziemy otrzymywać reklamy, które mogą nas całkowicie nie interesować.
W trakcie tworzenia tego wpisu, Gmail zaserwował mi kolejną reklamę. Tym razem Google postanowiło napisać do mnie w języku angielskim. Oferta dotyczy treningów, które mają poprawić pracę mojego mózgu. Super. A może powinienem się obrazić?
![gmail-nowa-reklama](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F06%2Fgmail-nowa-reklama-650x188.png&w=1200&q=75)
Co będzie następne?
Nie dziwię się, że Google postanowiło wprowadzić nową formę reklam w Gmailu. Ale nie spodziewałem się, że takie niezamówione oferty będą lądowały w wybranych przez firmę folderach i upodabniały się do zamówionych przeze mnie, nieprzeczytanych maili.
Co będzie dalej? Niezamówiony spam od znajomych z Google+ w zakładce Społeczności i polecane grupy dyskusyjne z Google+ w zakładce Fora?
Oj, czuję coś, że pożegnam się z tym nowym wyglądem Gmaila.