Jako jedyni dajemy możliwość monitorowania niemal dowolnej liczby fraz za darmo - Jarosław Krawczyk, WebPozycja.pl
System WebPozycja jest prostym narzędziem wspomagającym proces pozycjonowania. Jak? Dzięki niemu możemy w prosty sposób śledzić pozycję naszego serwisu dla poszczególnych fraz w wyszukiwarkach internetowych. Na tej podstawie obliczany jest miesięczny koszt pozycjonowania.
Wszystkie funkcje aplikacji opisane są na stronie WebPozycja.pl. Dla tych, którzy są zainteresowani śledzeniem swoich serwisów w wyszukiwarkach aplikacja jest idealnym rozwiązaniem. O tym w jaki sposób projekt się rozwija, skąd pomysł i jakie jej twórcy mają plany na przyszłość rozmawiam z Jarosławem Krawczykiem, właścicielem firmy Sterta, odpowiedzialnej za rozwój serwisu.
Wystartowaliście dokładnie kiedy? Wszystkie założone na początku działalności cele udało się zrealizować?
W 2005 roku stworzyliśmy na własne potrzeby projekt pod nazwą "Pozycjoner", który funkcjonuje i sprawdza się w praktyce do dziś. Na bazie zdobytych doświadczeń postanowiliśmy stworzyć system udostępniony w sieci dla użytkowników. Projekt opublikowaliśmy w fazie rozwojowej w kwietniu 2010 roku, ponieważ spotkał się z dobrym przyjęciem, od początku 2011 roku prace nad nim nabrały tempa. Początkowe założenia stanowiące podstawę systemu zostały zrealizowane, lecz cały czas dochodzą nowe pomysły i wyzwania podsuwane przez użytkowników, nas samych lub zmiany w śledzonych wyszukiwarkach.
W ostatnich miesiącach konkurencja postanowiła zewrzeć szyki i odebrać wam sporą liczbę klientów. Jak wygląda rywalizacja?
Biorąc pod uwagę zakres naszej oferty, to konkurencyjne serwisy wypadają naprawdę słabo. WebPozycja cały czas jest modernizowana i wzbogacana nowymi rozwiązaniami. Nie zauważyliśmy większego spadku ilości odwiedzających osób – przeciwnie, tak naprawdę cały czas rośnie. Jako jedyni dajemy możliwość monitorowania niemal dowolnej liczby fraz za darmo. Staramy się sprzedawać jedynie rozwiązania profesjonalne, związane z zarabianiem lub usługami dodatkowymi. Jest wśród nich na przykład konto agencyjne, umożliwiające rozliczanie, łącznie z fakturowaniem swoich klientów. Dla ciekawskich prezentujemy rankingi najczęściej dodawanych fraz do śledzenia - przoduje słowo... fraza (domyślne słowa proponowane przez nas), na czołowych miejscach są: pozycjonowanie (275 domen), strony www (182), fotografia ślubna (167). Po resztę zapraszam do systemu :)
Już na samym początku waszej działalności pojawiły się głosy, że funkcje monitorowania pozycji w Google, jakie oferujecie, podają błędne wyniki. Udało się wam dopracować projekt pod tym względem?
Rzeczywiście na początku były problemy z otrzymywanymi wynikami, ale po zmianie kilku skryptów i przeniesieniu serwisu na inny serwer, wyniki są prawidłowe na tyle, na ile mogą być, monitorując dynamiczne przecież wyniki wyszukiwania. Rozgraniczeniom podajemy występowanie domen w wynikach organicznych, reklamach oraz innych (wizytówki, miejsca itp). Każda zmiana w wyszukiwarce pociąga za sobą konsekwencje dla naszego systemu. Nie jest to proste, ale uważam że bardzo dobrze dajemy sobie z tym radę.
Ilu obecnie użytkowników korzysta z aplikacji, jaki procent spośród nich opłaca konta premium?
Na stronie głównej podajemy liczby, które chcemy ujawniać - domen 26211, fraz 384231 użytkowników 4706 . Szczególnie z drugiej liczby jesteśmy dumni. Planujemy stworzyć na bazie tak ogromnej liczby wyników rankingi najlepiej wypozycjonowanych domen, wzrostów/spadków występowania domen w poszczególnych frazach i... co jeszcze przyjdzie nam lub naszym użytkownikom do głowy.
Jako firma prowadzicie kilka różnych projektów jednocześnie. Jak na ich tle wygląda rozwój WebPozycja.pl? Jaki procent przychodów generuje ten jeden projekt?
Prowadzimy rzeczywiście wiele różnych projektów, które odnoszą większe lub mniejsze sukcesy. WebPozycja jest troskliwie pielęgnowana, po to aby w przyszłości stała się jednym z bardziej dochodowych serwisów firmy. Obecnie generuje ułamek procenta przychodów firmy i jest dotowana przez inne projekty.
Jakie macie plany na przyszłość, czym zaskoczycie swoich użytkowników?
W niedalekiej przyszłości planujemy zmienić interfejs. Ten obecny był dobry na podstawowe funkcje. Jednak wraz z rozwojem widzimy, że trudno rozeznać się nowemu użytkownikowi w obsłudze i dotarciu do takich funkcji, jak na przykład - wykres kilku domen dla jednej frazy, umożliwiający śledzenie pozycjonowania na tle na przykład konkurencji. Stawiamy nacisk na funkcjonalność i użyteczność.
Wprowadzimy też szereg parametrów uzależniających rozliczenia. Klient agencji będzie mógł być rozliczany na przykład za pierwszą stronę wyników według jednej ceny, za pozycję nie niższą niż 5 wśród wyników organicznych według innej, a za obecność w reklamach adwords według kolejnej.