iAd - Apple wyprodukuje ci reklamę
Apple jako dom produkcyjny reklam? Na to wygląda, bo jak pisze branżowy serwis AdAge, to pracownicy Apple'a będą zajmowali się kodowaniem i programowaniem reklam wyświetlanych na urządzeniach z iPhone OS. Ta informacja brzmi wręcz niewiarygodnie, ponieważ produkcja reklam to? kawał potężnego, ale i trudnego rynku. Ponoć współpraca na linii zleceniodawca (firma chcąca reklamować się za pomocą iAd) - producent (Apple) ma wyglądać klasycznie: ci pierwsi dostarczą kreatywny brief oraz materiały, a ci drudzy wyprodukują reklamę (w HTML5 żeby nie było wątpliwości).
Po tej informacji wróciłem do ostatniej konferencji Apple'a. Rzeczywiście Steve Jobs pokazywał "autoryzowane mock-upy reklam firmy Nike czy Target". Przypomnijmy zresztą jak to wyglądało podczas keynote Jobsa:
Później Jobs dodał jednak, że "Apple nie ma ambicji bycia światową agencją reklamową; nie wiemy bowiem wiele o reklamie, choć się uczymy". Teraz czytamy, że Apple siłami przejętej niedawno firmy Quattro Wireless będzie produkować reklamy dla swoich klientów, więc kto wie - może po pierwszych udanych projektach docenianych przez zleceniodawców - Apple zdecyduje się poważnie zaangażować w te produkcje. Jak można się przekonać oglądając powyższy fragment prezentacji Jobsa, kreatywności reklamowej raczej im nie brakuje.
Choć z drugiej strony, to byłby to swoisty paradoks - Apple sprzedawałoby dostęp do kanału reklamowego reklamom, które sami jako właściciel platformy odpłatnie przygotowywali. Zaiste pomysły na optymalizację źródeł dochodów Apple ma nieskończone...