Twitter próbuje zarobić wykupując Cloudhooper
Twitter - serwis społecznościowy, który udostępnia usługę mikroblogowania wykupił młody start-up Cloudhopper zajmujący się przetwarzaniem wiadomości SMS. O fakcie tym poinformowano publicznie na oficjalnym blogu Twittera. Współpraca Twittera i Cloudhoppera polega na przetwarzaniu esemesowych wpisów tzw. twittów, które pojawiają się bezpośrednio na kontach zarejestrowanych użytkowników. To już drugie przejęcie młodego projektu w ciągu miesiąca przez właścicieli Twittera.
Inspiracją powstania Twittera były krótkie wiadomości tekstowe, potocznie zwane SMS (Short Message System - krótki system wiadomości). W chwili obecnej większość ludzi mieszkających w bogatych krajach i mających dostęp do zaawansowanej technologii myśli o Twitterze jako aplikacji webowej, do której mają dostęp przez przeglądarkę internetową lub za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej w swoim smartfonie.
Kupując Cloudhopper, Twitter nie jako cofa się do pierwotnej idei, która przyczyniła się do powstania tego serwisu. W chwili obecnej serwis ten przetwarza ok. miliarda wiadomości miesięcznie i ma realne szanse na kilkukrotne powiększenie tej liczby. Przejęcie Cloudhopper otwiera Twitterowi dotarcie do nowych klientów, którzy do tej pory znajdowali się poza jego zasięgiem. Głównym celem są kraje słabo rozwinięte i typowo rolnicze, gdzie dostęp do komputerów i zaawansowanych telefonów komórkowych jest mocno ograniczony.
Według dyrektora naczelnego Evana Williamsa, potencjał drzemiący w przesyłaniu twittów przez SMS jest całkowicie niewykorzystany. Korzystanie z Twittera przez SMS-y jest szczególnie przydatne w krajach rozwijających się, gdzie sieć internetowa praktycznie lub w ogóle nie istnieje. Głównymi krajami, w których pokłada się największe nadzieje są chińskie prowincje oraz Indie.
Według nieoficjalnych informacji, Biz Stone, jeden ze współzałożycieli Twittera, odbył rozmowę z przedstawicielami rolników w krajach słabo rozwiniętych o możliwościach i korzyściach jakie oferuje Twitter. Jednym z użytych argumentów jest możliwość informowania innych sprzedawców i klientów na temat bieżących cen roślin wystawionych na sprzedaż. Cloudhopper już pracuje nad bezpośrednim połączeniem operatorów komórkowych na całym świecie z usługą Twittera, dzięki czemu użytkownik nie musiałby ponosić dodatkowych kosztów związanych z wysłaniem twitta. Opłata za wysłanie twitta byłaby taka sama jak w przypadku zwykłej wiadomości tekstowej. Pomyślne zakończenie rozmów z operatorami komórkowymi rozwiązałoby problemy, które firma posiadała w przeszłości. Efektem tego była konieczność wyłączenia usługi SMS w kilku krajach z powodu zbyt wysokich opłat.
Najnowsza inwestycja Twittera może mieć związek z inną usługą, platformą reklamową Promoted Tweets. Ogromna popularność serwisu do tej pory nie ma przełożenia na dochody. Do niedawna firma notowała same straty. Sytuację poprawił Google i Microsoft inwestując w Tweetera ok. 25 milionów dolarów. Promoted Tweets, czyli wpisy sponsorowane są zwykłymi reklamami, które nie różnią się od zwykłych wiadomości wysyłanych przez normalnych użytkowników. Według specjalistów ta forma reklamy w połączeniu z możliwością odczytywania i wysyłania tweetów ze zwykłego telefonu komórkowego oferuje doskonałe dopasowanie reklam do gustu użytkownika. Wśród pierwszych zainteresowanych zamieszczeniem swoich reklam znaleźli się takie firmy jak: Starbucks, Virgin America oraz Best Buy. Wprowadzenie sponsorowanych reklam w raz z rozszerzeniem zasięgu Tweetera być może pozwoli firmie zarobić pierwsze konkretne pieniądze, uniezależnić się, oraz przede wszystkim spłacić inwestorów takich jak Union Square Ventures.