Co robi Polak w internecie? Gra, kupuje i ogląda filmy na potęgę
Co trzeci Polak codziennie ogląda w sieci treści rozrywkowe. 40 proc. badanych gra w gry online co najmniej kilka razy w tygodniu.
Polscy internauci, coraz częściej korzystający ze światłowodu, nie wyobrażają sobie również życia bez filmów i seriali na platformach streamingowych oraz bardzo chętnie robią zakupy w sieci. Spora część z nas dostrzega potencjał sztucznej inteligencji, a co piąty polski użytkownik internetu korzysta z narzędzi AI – głównie w nauce czy tłumaczeniu tekstów. Takie dane płyną z najnowszego raportu „Polacy w internecie – rozrywka, praca, codzienność”, opracowanego przez K+Research we współpracy z firmą Nexera.
Już 3 na 5 internautów w naszym kraju deklaruje, że korzysta ze światłowodu, a 90% uważa się za częstych użytkowników sieci. Polacy chcieliby przy tym, aby ich internet był tani, ale nie kosztem niskiej jakości. 62% mieszkańców Regionów Nexery (7 województw, w których firma dostarcza multi-światłowód) podkreśla, że to właśnie cena jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze oferty dostępu do sieci. Dokładnie taki sam odsetek jako najważniejszy czynnik wskazuje stabilność łącza, a dla ponad połowy badanych w Regionach najważniejsza jest prędkość internetu. W próbie ogólnopolskiej kolejność jest identyczna, a różnice niewielkie. – Co trzeci uczestnik naszego badania posiada łącze szybsze niż 300 mb/s, a dla wielu standardem jest już dwa razy wyższa prędkość. Jeszcze pod koniec minionej dekady takie wyniki wydawały się utopią. Presja na wyższe wskaźniki będzie jednak rosnąć, bo internet przenika dziś wszystkie obszary naszego życia, od pracy, przez naukę, aż po rozrywkę i czas wolny. A my, jako konsumenci, chcemy z niego korzystać komfortowo i bezawaryjnie – podkreśla Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery.
Potrzebę dalszego wzrostu prędkości najlepiej obrazują twarde dane. Połowa uczestników badania rozważa zmianę dostawcy internetu po wygaśnięciu aktualnej umowy, przy czym aż 62% zwiększyłaby wówczas prędkość łącza.
Śmieszne filmy mają się doskonale
Nowy raport Nexery pokazuje również, że zdecydowana większość polskich internautów uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgają oni co najmniej kilka razy w tygodniu – nieznacznie częściej takie podejście cechuje respondentów z Regionów Nexery (71%) niż przedstawicieli próby ogólnopolskiej (67%). Różnice są większe, gdy mówimy o codziennym korzystaniu z tego typu rozrywki. Do oglądania treści online każdego dnia przyznaje się 39% pytanych z grupy regionalnej – o 7 p.p. więcej niż w puli obejmującej cały kraj. Czego konkretnie szukają internauci? Rekordową popularnością cieszą się śmieszne filmy lub ich kompilacje. Wśród mieszkańców Regionów Nexery wybiera je połowa badanych, w porównaniu do 56% na poziomie ogólnokrajowym. Dalej znalazły się filmiki w mediach społecznościowych. Niemal co trzeci respondent sięgający po rozrywkę w sieci, wybiera z kolei stand-up lub kabaret. Na dalszych miejscach są programy cykliczne oraz vlogi.
Platformy streamingowe i gry online to nie trend, a już rutyna
Polacy chętnie korzystają także z usług streamingowych i robią to co najmniej kilka razy w tygodniu (68% wskazań dla próby regionalnej oraz 73% wskazań dla ogólnopolskiej), przy czym nawet co trzeci badany przyznaje, że zagląda do tego typu serwisów codziennie. Najchętniej wybieraną platformą streamingową jest Netflix, który wyraźnie wyprzedza Disney Plus. Warto podkreślić, że w skali całego kraju zaledwie co czwarty respondent zadeklarował, że nie posiada konta na żadnej platformie streamingowej. Równie niski odsetek w ogóle nie gra w gry online. Większość Polaków systematycznie spędza wolny czas grając przez internet, a aż 40% przyznaje, że gra w gry online przynajmniej kilka razy w tygodniu.
Jeśli już gramy, najchętniej wybieramy tryb „single player”, czyli rozgrywkę solo. W przypadku urządzeń przeważnie sięgamy po telefon lub tablet (40% dla próby ogólnopolskiej oraz 45% regionalnej) albo po komputer lub laptop (po 32% wskazań). Wybór sprzętu różni się jednak w zależności od płci: kobiety częściej grają na telefonach w pojedynkę, podczas gdy mężczyźni preferują komputery stacjonarne lub laptopy.
Sklepowe koszyki najszybciej napełniają się w sieci
Nowy raport Nexery wskazuje, że 74% Polaków korzysta z bankowości internetowej, a 72% regularnie dokonuje płatności online. Nie dziwi zatem, że z roku na rok rośnie popularność e-zakupów. Sklepy internetowe systematycznie (co najmniej kilka razy w miesiącu) odwiedza aż 59% ankietowanych, a zaledwie 5% zamawia produkty w sieci rzadziej niż raz w miesiącu.
Trzema najczęściej kupowanymi przez internet kategoriami produktów są: odzież (52% Polska i 54% Regiony Nexery), obuwie (odpowiednio: 35% i 37%) oraz kosmetyki i perfumy (po 30%). Blisko połowa respondentów przyznaje ponadto, że chętniej wybiera sklepy online z programami lojalnościowymi (52% w Polsce, 50% w Regionach Nexery) i oferującymi częściowy zwrot środków za zakupy, czyli tzw. cashback (43% w Polsce oraz 44% w Regionach).
Pojawia się zainteresowanie AI w codziennym życiu
Badanie przeprowadzone przez Nexerę potwierdza także fakt, że Polacy stopniowo oswajają się z najnowszą, powszechną odsłoną cyfrowej transformacji – sztuczną inteligencją. Już co czwarty polski internauta przyznaje, że korzysta z tej technologii często lub bardzo często (28% w próbie regionalnej oraz 24% ogólnopolskiej). Po rozwiązania wykorzystujące AI najchętniej sięgają przedstawiciele Gen Z (36% wskazań).
Znaczna część polskich internautów przyznaje, że jest to narzędzie ułatwiające codzienne zadania, ale też – otwierające nowe możliwości rozwoju zawodowego. Największy potencjał AI dostrzegają oni w tłumaczeniu tekstów (40%), nauce języków obcych (33%) oraz ogólnie – nauce i edukacji czy codziennej pracy. – Wraz z rozwojem tej technologii wciąż pojawiają się silne obawy dotyczące cyberzagrożeń, naruszania prywatności czy szerzenia dezinformacji. Nie mogą one jednak całkowicie przyćmić długiej listy korzyści, które AI wnosi do naszego życia. Warto podkreślić, że mieszkańcy Regionów Nexery – obszarów, gdzie intensywnie rozwijana jest infrastruktura multi-światłowodowa – wykazują nieco wyższy poziom zaawansowania w korzystaniu z technologii AI. To sygnał, że postępująca cyfryzacja i digitalizacja, przyczynia się do wyrównywania szans między dużymi miastami, a mniejszymi ośrodkami – mówi Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.regionynexery.pl.