REKLAMA

Przełom - między 6 a 7 rano więcej osób czyta Guardiana na smartfonach aniżeli na komputerze

To z pewnością jest symboliczny moment - "Guardian", angielska gazeta, która jako jedna z pierwszych zaczęła globalną transformację w kierunku cyfryzacji, a następnie świata mobilnego internetu, jest między 6 a 7 godziną rano częściej odwiedzana z urządzeń mobilnych aniżeli z komputerów. Łącznie smartfony i tablety generują 35% ruchu "Guardiana".

Między 6 a 7 rano więcej osób czyta Guardiana na smartfonach aniżeli na komputerze
REKLAMA

Jest jeszcze więcej ciekawych danych od "Guardiana". Okazuje się, że 65% odwiedzin z urządzeń mobilnych generowanych jest za pośrednictwem sieci WiFi, a łączna liczba różnych modeli smartfonów i tabletów, które łączyły się z treściami Guardiana w zeszłym tygodniu dobiła do… 1857, choć zaledwie 36 z nich ma wyraźny wpływ na mobilny ruch na stronach i aplikacjach angielskiego wydawnictwa. Na razie smartfony mają zdecydowaną przewagę nad tabletami - to one generują 30% ruchu całego Guardiana; tablety dodają na razie jedynie 5%, ale dynamika przyrostu ruchu w ich przypadku jest znacznie wyższa od tabletów. 94% ruchu z tabletów na razie generowane jest za pośrednictwem iPada.

mobile-share
REKLAMA

Jeszcze na początku w 2011 r., mobilne odwiedziny Guardiana stanowiły ok 10% całego ruchu - teraz 35%. Według przedstawiciela wydawnictwa występującego na Mobile Business Summitt 2012, w ciągu dwóch lat Guardian będzie częściej odwiedzany z urządzeń mobilnych aniżeli z komputerów. Dziś dzieje się tak pomiędzy 6, a 7 rano w dni powszedni, gdy ludzie po przebudzeniu się ze snu sprawdzają co słychać w świecie i jeszcze w łóżku odpalają stronę lub aplikacje Guardiana, oraz w soboty o godzinie 15, gdy rozgrywanych jest najwięcej meczów angielskich lig piłkarskich, a widzowie sprawdzają wyniki spotkań na innych stadionach.

Tyle Guardian; ja sprawdziłem Spider's Web. Aktualnie ruch mobilny (łącznie smartfony i tablety) to 17% odwiedzin naszego bloga. Rok temu było to - uwaga uwaga - zaledwie 3%, choć na tę kolosalną różnicę może mieć wpływ, że rok temu Spider's Web był o ponad 130% mniejszy niż dziś. Mimo to dynamika wzrostu ruchu mobilnego na Spider's Web jest bliska temu, co dzieje się na Guardianie. Czy to oznacza, że na przełomie 2014/2015 r. będzie nas odwiedzać więcej osób z urządzeń mobilnych? Tego nie wiem, ale wiem, że czas zacząć myśleć zupełnie inaczej o mobilnych wersjach serwisów tzw. newsowych.

thenextweb
readwriteweb

Z uwagą śledzę to, co pod względem layoutu robią największe światowe serwisy i blogi technologiczne i wychodzi na to, że duża część z nich dynamicznie przygotowuje się do nadejścia momentu, gdy internet będzie głównie mobilny. ReadWriteWeb, theNextWeb, czy ostatnio Mashable pokazały w ostatnim czasie rewolucyjnie nowe podejście do wyglądu strony. W zasadzie we wszystkich trzech przypadkach to wersja mobilna jest dominującą wersją wyglądu serwisu, a tzw. wygląd desktopowy, czyli to jak serwis wygląda z poziomu przeglądarki komputera klasy PC, jest dostosowywany do tego, jak strona wygląda na urządzeniach mobilnych.

mashable

Szczerze mówiąc, nie jestem fanem takich zmian - żadna z trzech nowych wersji topowych serwisów technologicznych mi się nie podoba. Na moim komputerze (MacBook Pro) strony główne tych stron nie wyglądają najlepiej - uderza mnie wszechogarniający chaos, a także z jednej strony gigantyzm (vide ReadWriteWeb), a z drugiej duży minimalizm (vide Mashable). Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że mogę być w mniejszości, która - jak to bywa ze zmianami pokoleniowymi - narzeka na teraźniejszość próbując dowartościowywać przed samym sobą aktualne status-quo.

REKLAMA

Warto przy okazji zdać sobie sprawę z tego, że rewolucja mobilnego internetu, której zalążek widzimy dziś w danych od Guardiana wywróci do góry nogami nie tylko wygląd stron internetowych, ale także rynek internetowej reklamy. W nowych layoutach theNextWeb czy Mashable nie ma miejsca na klasyczne bannery, które przynajmniej w polskiej sieci wciąż są zdecydowanie dominującym formatem. Nie chciałbym się za bardzo wymądrzać w tej kwestii, ale jak na dłoni widać, że przyszłością są formaty promocyjne, które są częścią treści stron internetowych, szczególnie tych o charakterze informacyjnym.

Na szczęście w tym zakresie Spider's Web od dawna jest dobrze wyedukowany :)

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T20:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T20:03:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T19:56:02+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA