MasterCard tworzy własny elektroniczny portfel
Rynek mobilnych płatności, według prognoz w 2015 roku warty będzie około 750 miliardów dolarów. Czyni go to łakomym kąskiem dla firm takich jak MasterCard, który ze swoim PayPassem - systemem bezdotykowych płatności - coraz śmielej zastępuje standardowe transakcje gotówkowe oraz płatności kartą poprzez wklepanie kodu PIN. Teraz MasterCard uruchamia usługę elektronicznego portfela.
Konkurencja na rynku płatności mobilnych jest gigantyczna. Swoje produkty ułatwiające zakupy za pomocą telefonów komórkowych tworzą zarówno giganci jak i malutcy tego świata. Amazon, Google, American Express, T-Mobile, PayPal rywalizują ze sobą o milardowe wpływu. Wśród tytanów swojej szansy próbują dużo mniejsze firmy, wystarczy wspomnieć, że tylko w Polsce można korzystać z takich systemów jak mPay, SkyCash i EasePay. Do całej stawki należy dołączyć wewnętrzne aplikację firm takich jak Starbucks, które mogę pozwolić sobie na tworzenie własnych wewnętrznych systemów do realizacji płatności mobilnych. Teraz, zgodnie z przewidywaniami do stawki dołącza MasterCard uruchamiając własną usługę portfela elektronicznego. Dzięki niemu płatności w sklepach internetowych zarówno za pośrednictwem stron internetowych jak i za pomocą telefonów komórkowych będziemy mogli dokonywać korzystając bezpośrednio z kart płatniczych, omijając tym samym wszystkich pośredników.
MasterCard poszerza w znaczny sposób swoją ofertę dla mobilnych płatności. Wraz z jego uruchomieniem udostępnia API (z ang. Application Programming Interfaces) dla deweloperów. Dzięki temu integracja portfela z aplikacjami zewnętrznymi nie będzie stanowić problemu. Samo uruchomienie usługi można uznać za krok naprzód w stosunku do konkurencji, czyli Visy i American Express, które idąc śladem MasterCard również uruchomiły swoje systemy płatności bezdotykowych w kilka lat po tym jak zrobił to MasterCard. Pierwszymi firmami korzystającymi z portfela płatności elektronicznych PayPass będą American Airlines i Barnes & Noble. Amerykańskie linie lotnicze nie dość, że udostępnią swoim pasażerom możliwość dokonywania opłat za pomocą strony internetowej, to dodatkowo udostępnią portfel PayPass w swojej aplikacji mobilnej. Usługa dostępna będzie w trzecim kwartale tego roku, a jako pierwsi korzystać będą z niej mogli mieszkańcy USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i Australii. Dopiero w późniejszym czasie dostęp do usługi zostanie rozszerzony o kolejne kraje.
Oprócz podstawowej funkcji jaką jest płacenie portfel PayPass oferować będzie szereg możliwości związanych z kontrowaniem naszych wydatków, rejestrem zakupów, czy współpracy z programami lojalnościowymi. Także jak widać rywalizacja na rynku płatności elektronicznych i mobilnych trwa w najlepsze. Kto na tym zyska, a kto straci? Z pewnością zyskamy my, a przynajmniej ci z nas, którzy często dokonują płatności w internecie. Wprowadzenie przez MasterCard nowej usługi to kolejny znak, że firmy obsługujące karty kredytowe szukają nowych dróg do zwiększenia swojego udziału w stale rosnącym rynku, ale w przeciwieństwie do takich firm jak Google czy Amazon mają one ze sobą olbrzymi bagaż doświadczeń w obsługiwaniu płatności elektronicznych. Są to doświadczenie lepsze, lub gorsze ale na dłuższą metę, doświadczenie zawsze musi zaprocentować i prawdopodobnie w walce o palmę pierwszeństwa na rynku płatności elektronicznych to właśnie operatorzy kart płatniczych będą mieli do powiedzenia najwięcej.