REKLAMA

McDonald's sprawdzał, czy da się zastąpić ludzkich pracowników. Są wyniki eksperymentu

McDonald's przez ponad dwa lata testował system automatycznego przyjmowania zamówień, który miał "wyeliminować potrzeby zatrudniania pracownika". Jednak próba przyjęcia zamówienia na dwa tysiące porcji nuggetsów czy mylenie lodów z masłem doprowadziło do pozbycia się AI z restauracji.

McDonald's sprawdzał, czy da się zastąpić ludzkich pracowników. Są wyniki eksperymentu
REKLAMA

Liczne doniesienia medialne i wypowiedzi ekspertów wskazują, że kasjerzy i pracownicy sieci typu fast food mogą obawiać się utraty pracy. Argumentuje się, że ich zadania polegają na wykonywaniu powtarzających się czynności, a poza tym dotychczas zaprezentowano co najmniej kilka robotów automatyzujących ich pracę. Jednak jak pokazuje przykład eksperymentu sieci McDonald's, póki co reprezentanci tych zawodów mogą spać spokojnie. Komputery przyjmujące zamówienia na lody z bekonem powróciły do magazynów.

REKLAMA

McDonald's kończy dwuletni eksperyment zastąpienia ludzi sztuczną inteligencją. Powód? Lody z bekonem i dwa tysiące nuggetsów

Jak informuje amerykański serwis Restaurant Business Online, sieć restauracji McDonald's zdecydowała się zakończyć trwający dwa lata eksperyment wprowadzenia systemu automatycznego przyjmowania zamówień (automated order taking, AOT). System został wprowadzony przy współpracy z IBM do stanowisk drive-thru w ponad stu restauracjach znajdujących się na terenie Stanów Zjednoczonych.

Chociaż do tej pory odnosiliśmy sukcesy [przy wdrażaniu AOT], uważamy, że istnieje możliwość szerszego zbadania rozwiązań w zakresie zamówień głosowych [w stanowiskach drive thru]. Po wnikliwej analizie McDonald's zdecydował się zakończyć naszą obecną współpracę z IBM w zakresie AOT, a technologia zostanie wyłączona we wszystkich restauracjach, które obecnie ją testują, nie później niż 26 lipca 2024 r.

Przekazał Mason Smoot, dyrektor ds. restauracji w McDonald's USA w wiadomości, do której dotarł Restaurant Business Online

Jednocześnie w tej samej wiadomości Smoot zaznaczył, że McDonald's nie porzuca planów na automatyzację przyjmowania zamówień przez system AOT i zapewnił o przedstawieniu dalszej strategii do końca bieżącego roku. Jak informuje Restaurant Business Online, ostatecznym celem partnerstwa McDonald's i IBM jest opracowanie technologii, która pozwoli na "zautomatyzowanie zadań i wyeliminowanie potrzeby zatrudniania pracownika, co może umożliwić restauracjom pracę z mniejszą liczbą pracowników lub redystrybucję tych pracowników do innych zadań".

W wiadomości Masona Smoota brakuje jednak bezpośredniego powodu, który sprawił, że McDonald's wycofał się z dalszego prowadzenia eksperymentu. Aczkolwiek tego akurat możemy się domyślić poprzez liczne nagrania opublikowane na TikToku.

Maszyny poległy w prostych zadaniach

W jednym z nich AI zamiast poinformować klienta o braku Mountain Dew w ofercie, zaczęło dodawać do jego zamówienia colę za każdym razem gdy ten wspomniał Mountain Dew. Na innym nagraniu TikTokerka próbowała zamówić dużą wodę i lody waniliowe, lecz system zinterpretował jej zamówienie jako... wodę, lody karmelowe, cztery keczupy i dwa masła. Próbę poprawy zamówienia interpretował jako kolejną wodę i kolejne masło.

Prawdopodobnie najbardziej znane nagranie wpadki AOT McDonald's to interpretacja zamówienia "two ice creams cones" ("dwa rożki lodowe") jako dwa lody z bekonem.

Do internetu przedostały się także nagrania innych błędów systemu. Takiego jak ten, gdzie AOT naliczyło klientkom 2 tysiące porcji nuggetsów. W jeszcze innym przypadku system przypisał klientce 9 porcji herbaty, myląc je z zamówieniem z innego stanowiska drive thru.

Zdjęcie główne: rzoze19 / Shutterstock

REKLAMA

Może zainteresować cię także:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA