REKLAMA

Xbox Series S znacznie przyspieszy. Tak, twój też

Najtańsza konsola bieżącej generacji niedługo pozwoli twórcom gier na uzyskanie wyższej jakości oprawy graficznej. Za sprawą optymalizacji w oprogramowaniu układowym konsoli udało się zwolnić nieco dodatkowej pamięci. Aktualizacja będzie niebawem dostępna dla wszystkich.

05.08.2022 15.27
xbox series s zamiast ssd do ps5
REKLAMA

Xbox Series S był pewną niespodzianką przy okazji prezentacji konsol do gier nowej generacji. Microsoft przygotował bowiem nie jedną, a dwie konsole - obie w pełni ze sobą zgodne. Droższego Xbox Series X, który jest produktem sztandarowym i bezpośrednim konkurentem dla PlayStation 5. A także tańszego Xbox Series S, który - jak się szybko okazało - konkurencji nie ma.

REKLAMA

Czytaj też:

Xbox Series S jest zaprojektowany tak, by dać sobie radę z tymi samymi grami, co Xbox Series X - ale w niższej rozdzielczości i szczegółowości graficznej. Konsola ma więc identyczny procesor, co jej droższy odpowiednik. Ma też taką samą pamięć masową (choć o mniejszej pojemności). Microsoft podkreśla, że największym kompromisem Xboxa Series S są brak napędu optycznego, mniejsza o połowę pamięć masowa oraz mniejszy układ GPU (choć o identycznej architekturze) - te same gry, ta sama zawartość, tylko nieco brzydsza grafika. To jednak niedopowiedzenie.

Xbox Series S ma też mniej pamięci operacyjnej i jest ona nieco wolniejsza. Microsoft broni tej decyzji, twierdząc, że nadmiar pamięci w Xbox Series X służy teksturom dla rozdzielczości 4K - co jest konsoli Series S zbędne, bo ta celuje w rozdzielczości 1080p-1440p. Niektórzy twórcy gier twierdzą jednak inaczej i wskazują pamięć operacyjną Xboxa Series S za największy problem w pisaniu gier multiplatformowych czy nawet na same konsole Xbox Series. Ten problem nie zniknie, ale został częściowo zredukowany.

Xbox Series S z większą ilością pamięci. Twórcy gier wykorzystają ją do lepszej grafiki.

Najnowsza wersja narzędzi deweloperskich dla konsol Xbox informuje wprost, że za sprawą optymalizacji w oprogramowaniu układowym konsoli programiści mają do dyspozycji kilkaset megabajtów dodatkowej pamięci. To w żadnym razie nie niweluje różnicy względem Xboxa Series X, jednak nawet te setki megabajtów są na wagę złota. I zdecydowanie mogą przesądzić o implementacji danej funkcji graficznej w grze, czy też o konieczności jej porzucenia. Dodatkowo, dokumentacja narzędzi deweloperskich wskazuje na optymalizacje w algorytmach adresowania pamięci na wszystkich konsolach Xbox - choć nie jest jasne jaka jest z tego praktyczna korzyść.

REKLAMA

Zmniejszenie ilości pamięci zarezerwowanej przez system operacyjny na rzecz gier wideo to nie tylko obietnica (nieco) ładniejszych gier dla Xbox Series S w przyszłości. Za sprawą nowego oprogramowania konsoli skorzystać mogą też wybrane stare gry. Wiele z nich stosuje mechanizmy dynamicznego dostosowywania szczegółowości obrazu do obciążenia podzespołów konsoli. Zwiększenie sprawności GPU i pamięci wideo może oznaczać częstsze generowanie obrazu w wyższej rozdzielczości i rzadsze spadki w płynności animacji - szczególnie jeśli gra wcześniej miała z tym na Xbox Series S problemy.

Jeszcze nie jest wiadome, kiedy nowe oprogramowanie znajdzie się na konsolach użytkowników. Prawdopodobnie niedługo.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA