REKLAMA

Aż 5,8 na 7 - taką ocenę Polacy wystawili PKP. Dane dotyczące opóźnień pociągów zaskakują

Z perspektywy mieszkańca Katowic łatwo spojrzeć na kolej przychylnym okiem. Nie tylko mam nowe tabory Kolei Śląskich prowadzące na Ustroń i Wisłę, ale również błyskawiczne połączenie PKP Intercity do samej stolicy. Jak się okazuje, wysokie mniemanie o PKP ma znacznie więcej Polaków.

pkp intercity 1
REKLAMA
REKLAMA

W PKP Intercity nie mogą narzekać na wyniki. Przychody z usług przewozowych przerosły koszty prowadzenia działalności, generując w 2016 roku 47 mln zł czystego zysku. To pierwszy raz od wielu, wielu lat, kiedy spółka osiągnęła wynik nad kreską. Do tego znacznie zwiększyła się liczba klientów korzystających z usług przewoźnika. Ich wzrost rok do roku szacuje się na 24 proc., co daje ponad 7 mln dodatkowych pasażerów.

 class="wp-image-252606"
Coraz rzadszy widok...

PKP Intercity postanowiło przeprowadzić kolejne badania poziomu zadowolenia wśród klientów.

Ankieterzy przepytali 1600 klientów PKP, przeprowadzając rozmowy twarzą w twarz. Uczestnicy badania zostali poproszeni o ocenę jakości podróży pociągami PKP Intercity na 7-punktowej skali. Najwyższe noty zebrało połączenie Express InterCity Premium - Pendolino. Zupełnie mnie to nie dziwi. Korzystam z Pendolino na odcinku Katowice - Warszawa i sam oceniłbym je na solidne 5+ na 7. Nawet pomimo skandalicznego braku dostępu do szybkiego internetu bezprzewodowego.

Wyciągając średnią z ocen klientów, PKP Intercity otrzymało notę na poziomie 5,8 punktów w 7-punktowej skali. Nawet zakładając, że większość badanych to bardziej zamożni podróżni korzystający z Pendolino, taki wynik uzyskany na podstawie 1600 bezpośrednich rozmów jest bez wątpienia czymś, czym PKP Intercity może się chwalić. Do tego 85 proc. ankietowanych dobrze ocenia pracę drużyny konduktorskiej, a aż 80 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie Stref Ciszy.

 class="wp-image-252607"
Strefa Ciszy to moim zdaniem jeden z lepszych pomysłów PKP

Mnie o wiele bardziej zaskoczyły proporcje opóźnionych pociągów względem tych, które przyjeżdzają na czas.

PKP Intercity wykorzystuje pozytywną ocenę połączeń wśród klientów, prezentując ją w zestawieniu z innymi pozytywnymi danymi, jakie udało się zebrać spółce. Na specjalnej infografice możemy przeczytać, że 86 proc. porannych pociągów EIP / EIC przyjeżdża na czas. Opóźnienie do 15 minut ma 9 proc. pociągów, a powyżej 15 minut - tylko 5 proc. To dane Urzędu Transportu Kolejowego.

Z jednej strony są to stosunkowo pozytywne dane. Z drugiej - wychodzi na to, że statystycznie przynajmniej jeden na dziesięć porannych pociągów będzie opóźniony. To niezbyt przyjemna świadomość. Zwłaszcza gdy nasz kurs jest tak obliczony, aby znaleźć się w miejscu docelowym dokładnie o tej porze, o której mamy umówione ważne spotkanie. PKP Intercity zdecydowanie ma tutaj miejsce na poprawienie wyników.

REKLAMA
 class="wp-image-563497"

Poprawić należy również poczucie bezpieczeństwa pasażerów podczas podróży. Dzisiaj 78 proc. badanych pozytywnie ocenia poziom bezpieczeństwa na pokładach pociągów. Czyli co piąty pasażer czuje się w nich niepewnie. PKP Intercity ma kolejny obszar do poprawy. Kolej musi być przyjazna i bezpieczna. Zwłaszcza w perspektywie coraz większego zagęszczenia ruchu na drogach.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA