Żenujące. Onet ukradł pomysł na kampanię od akcji społecznej Projekt Test i się nie przyznaje
Na Facebooku zawrzało. Agata Kwiatkowska, autorka akcji społecznej Projekt Test udostępniła w serwisie społecznościowym grafiki kampanii, którą przygotowała w 2010 r. oraz kampanii Onetu, która wystartowała 20 października 2014 r. To zestawienie nie pozostawia wątpliwości - Onet ‚zapożyczył’ nie tylko pomysł na kreację, ale także na strategię kampanii.
Spójrzcie zresztą sami:
//
Rozmawialiśmy z Agatą. Według niej sprawa nie tyczy się li tylko wykorzystania pomysłu na kreację marketingową, ale także na całą strategię komunikacyjną!
W przypadku kampanii społecznej hasłem promocyjnym jest: Każdy się testuje. Pokazywane są różne postaci, których na pozór nic ze sobą nie łączy. Wspólną sprawą jest dla nich jednak potrzeba wykonania testu na obecność w organizmie wirusa HIV.
W przypadku Onetu hasło jest niezwykle podobne: Każdy ma swój Onet. Tu także przedstawione mamy różne osoby, których łączy tylko to, że każdy z nich może sobie odpowiednio spersonalizować portal internetowy.
Zwróciliśmy się do Onetu z pytaniami dotyczącymi tej sprawy. Otrzymaliśmy w odpowiedzi oświadczenie o następującej treści:
- Dla mnie to żenujące. Nie ma tu miejsca na dowolność interpretacji - mówi nam Agata Kwiatkowska.
Warto skonfrontować oświadczenie Onetu z rzeczywistością. Wprawdzie spoty telewizyjne, na które powołują się przedstawiciele portalu rzeczywiście utrzymane są w nieco innej stylistyce kreacyjnej (choć to wciąż realizacja tej samej strategii marketingowej), o tyle wszystkie działania online’owe oraz billboardy są już bezpośrednim przełożeniem konceptu podchwyconego od Projekt Testu.
Widzimy to m.in. na fanpage’u Onetu na Facebooku, który obserwuje prawie 150 tys. osób.
Widzimy w kampanii reklamowej w serwisie WirtualneMedia.pl.
Paradoksalnie samej winy Onetu może być tu niewiele. Autorem strategii i kreacji jest bowiem agencja reklamowa Open. To zapewne z jej strony padły propozycje właśnie tej stylistyki oraz głównych założeń strategicznych rebrandingu.
Z doświadczenia wiem, że tego typu strategie kosztują grube setki tysięcy złotych. Przykre, że w tym przypadku sprzedano Onetowi pomysł, który nie jest autorski. Ba, wydaje się pomysłem zerżniętym jeden do jednego z głośnej kampanii społecznej z przełomu 2009 i 2010 r.
Pomysłodawczyni Projekt Testu opowiedziała nam nieco o swoim projekcie. Był 2009 r. - wtedy wokół HIV-u było swoiste społeczne tabu. Projekt Test był jednym z pierwszych projektów, które to polskie tabu przełamywał, m.in. dzięki nowatorskiej jak na tamte czasy kreacji uwzględniającej normalnych ludzi. Do dziś zresztą akcja kojarzona jest właśnie z tą kreacją.
Kwiatkowska wystosowała rano list otwarty do prezesa Onetu Roberta Bednarskiego, ale do czasu, gdy z nią rozmawialiśmy nie uzyskała jeszcze odpowiedzi. O co walczy?
- Nie zamierzam się z nimi procesować. Bardzo chciałabym, aby po tej sprawie Onet zaangażował się we współpracę z nami przy działaniach profilaktycznych wokół HIV w Polsce - mówi.
Kto wie, może z tej - nie wahajmy się nazwać rzeczy po imieniu - żenującej sprawy wyniknie coś naprawdę fajnego.